kebahagiaan..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

8/27/10

Ayuh Bangkitlah Lepasan Al-Azhar.


( Mungkin sedang menutup telinga bergembira )

" kalau saya nak sebut satu-satu nama lepasan luar negara yang langsung tak nampak muka di masjid boleh je ustaz" luahan nazir masjid

" balik dari al-azhar muka tak pernah nampak pun kat masjid, kami lak yang gi turut kat umah minta datang masjid" Luahan seorang ajk masjid

" balik senyap je, mungkin mereka tak terlibat dengan persatuan kot kat sana, tu yang tak berani nak bagi tazkirah, beza dangan mereka yang terlibat dengan persatuan ni" luahan seorang ustaz.

“Tidak sepatutnya bagi orang-orang yang mu’min itu pergi semuanya (ke medan perang). Mengapa tidak pergi dari tiap-tiap golongan di antara mereka beberapa orang untuk memperdalam pengetahuan mereka tentang agama dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka telah kembali kepadanya, supaya mereka itu dapat berjaga-jaga.” [al-Taubah 9: 122]


Bukan ingin mengatakan diri ini cukup sempurna, namun sangat hina dan tidak mempunyai apa-apa yang boleh disumbangkan, namun hati kecil berasa tersentuh apabila kenyataan berbentuk keluhan demi keluhan (dengan nada kesalan) menyentuh gegendang telinga, mungkin masih baru bertatih di pentas masyarakat terasa seperti satu pukulan mati yang sungguh memedihkan.

Amat benarlah apa telah disampaikan oleh Ust Syed Abd kadir, Ust Nasruddin tantawi mengenai kurangnya peranan lepasan al-azhar di muka bumi malaysia. Baru kini ku terasa apabila satu demi satu "tohmahan" yang dilemparkan kepada lepasan al-azhar. Mungkin mereka telah lali mendengar segala tohmahan ini sehingga sanggup bertandang ke Mesir semata-mata ingin memberi inzar kepada mahasiswa/wi al-azhar mengenai hal ini.

Tujuan menulis bukan untuk menyakitkan hati, menyentuh senstivit individu atau sebagainya, namun sebagai satu lontaran kepada sahabat-sahabat mengenai realiti yang sedang berlaku di malaysia sekarang. orang yang menulis lebih dahulu akan dipersoalkan berkenaan apa yang ditulis. Moga diberi kekuatan oleh Allah.

Mungkin kita tiada kemampuan untuk berhadapan dengan masyarakat, memberi tazkirah atau sebagainya namun sekurang-kurangnya kita ada sumbangan untuk membantu menyebarkan Islam. Bantulah perjuangan Islam setakat mana yang termampu agar kita tidak termakan dengan ilmu agama yang telah kita pelajari..Janganlah sampai ke masjid pun kita langsung tidak pergi. Cukuplah sekadar di sana..

Ayuh bangkitlah kita kembalikan kerizzahan Al-Azhar, bukan kerana kita mengaji di al-Azhar akan tetapi kerana ilmu agama yang kita perolehi di bumi yang penuh dengan para masyaikh, penuh dengan ilmu.

Saya tidak menafikan ramai juga lepasan Al-azhar yang sangat memberi sumbangan dalam perjuangan Islam, tertubuhnya ILMAM (Ikatan Lepasan Mahasiswa Mesir) sangat memberi kesan yang positif dalam memberi kesedaran pada masyarakat. Mungkin apa yang diperkatakan hanyalah berlaku di segilintir tempat sahaja, namun ia haruslah dijadikan sebagai satu sempadan agar apa yang sangat diharapkan masyarakat dapat kita penuhi..

Semoga Allah mengampunkan dosa dan menetapkan hati ini dalam membantu perjuangan Islam aminnnn


8 comments:

akula said...

benda yang sama jadi kat kampung aku... lepasan azhar semua senyap bila balik mesia... bgus2 artikel ni,, kadang2 kita kena ketuk sikit kepala orang kalau nak orang sedar...

Fahrul Razi Abdul Razak said...

apabila diri terasa KURANG dan tiada isi, malu untuk berhadapan dengan masyarakat khuatir tidak ada apa-apa yang boleh dituangkan ke dalam mulut masyarakat yang sangat kehausan itu.

terlibat atau tidak dengan persatuan bukan isunya kerana yang terlibat dengan persatuan sekalipun jika isinya tiada hanya kulit luaran yang nampak gah, tetap malu alah untuk menonjol dalam masyarakat.

Allahu a'lam.

Anonymous said...

x dak kaitan dgn aktif@x aktif dgn persatuan.ramai je yg aktif persatuan,diminta dtg dari muhafazah ke kaherah utk mesyuarat sanggup.tapi nk semayang jemaah 5 kali sehari kt masjid tepi rumah pun x lepas.x kata jauh2..teman serumah saya sendiri mcm tu.

bila dah kt cni x 'biasa' ziarah masjid,bila balik pun sama jugaklah jadi nye

amir said...
This comment has been removed by the author.
amir said...

usah dikatakan di malaysia, di mesir sendiri pon azharian liat ke masjid. jika sejak di mesir pun liat ke masjid, bagaimana hendak rajin ke masjid bila berada di malaysia kelak. jika di mesir pun hati sudah dibentuk untuk liat ke masjid, bagaimana hendak jinak ke masjid bila berada di malaysia kelak. jadi tidak usah rasa pelik jika masyarakat malaysia memandang lepasan azharian dengan perspektif sedemikian.

jika di mesir ini pun bilangan azaharian dapat dikira di masjid, tidak seramai pelajar tibb. YA, memang benar nisbah pelajar tibb lebih ramai daripada azhari, tetapi cuba antum bayangkan jika tibbian yang berada di masjid yang mereka sendiri berasal daripada latar belakang yang berbeza atau mungkin bukan berasal drpd keluarga yang kuat agama, dibandingkan dgn azharian yang sudah tentu berlatarkan keluarga yang kuat agamanya atau drpd sekolah2 agama atau maahad, bukankah itu satu fenomena yang tidak seharusnya berlaku!

suka ingin ana katakan bahawa golongan azharian adalah SALAH SATU golongan contoh kepada masyarakat yang membimbing ke jalan yang lurus. jika contoh yang ditunjukkan tidak elok, bagaimana masyarakat hendak dibimbing. akhirnya, buah kepada sifat yang tidak elok yang telah ditunjukkan oleh azharian, adalah masyarakat yang tidak lurus pada jalannya.

maaf jika pukulan agak kuat sebab ana juga bukanlah sebaik antum. kerap juga ponteng jemaah di masjid. tapi, wajarkah ana sekadar duduk diam dan memerhati mereka yang bergelar "ustaz" semata-mata.

kepada azharian, ayuh bangkitlah. usah HANYA berselindung disabalik gelaran "ustaz" tetapi jadilah contoh kpd masyarakat..

Fakeh said...

Assalamualaikum,

Berikut ialah beberapa kajian dan bahan bukti yang akan memberi kita faham dengan jelas tentang gerakan senyap Kaum Muda dan Wahabbi Salafi yang sedang mengancam aqidah umat islam di negara ini.

SILA KLIK http://www.docstoc.com
UNTUK CARIAN TAJUK-TAJUK BERIKUT
• Bangsa Melayu Mengikut Ulama Ahlu Sunnah Wal Jamaah
• Tok Ayah Zid Kedai Lalat
• Kuasa Tiang Kepada Cita-Cita
• 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah
• Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
• Jom Kenali Dr Maza & Co
• Ahlul Bait Yang Dicerca

SILA KLIK http://www.4shared.com
UNTUK CARIAN TAJUK-TAJUK BERIKUT
• Rasulullah Budak Kampung
• Maulid Tandingi Krismas
• Sifat 20 Tidak Wajib (Nik Aziz)
• Wahabbi Adalah ASWJ (Hadi Awang – Part 1)
• Wahabbi Adalah ASWJ (Hadi Awang – Part 2)
• Asma’ Wa Sifat (Hadi Awang)
• Sifat 20 – Dr Mohd Asri al-Wahabbi
• Sifat 20 – Rasul Dahri al-Wahabbi
• Sifat 20 – Fathul Bari al-Wahabbi

Taklif pengkaji telah pun selesai, maka terserahlah kepada budi bicara pembaca sekalian untuk menerima ataupun sebaliknya. Bagi mereka yang mendapat hidayah, maka bertindaklah mengikut kadar upaya tangan (kuasa/undi), lidah (dakwah/hebahan) atau hati (doa) bagi mempertahankan aqidah hakiki Ahlu Sunnah Wal Jamaah yang bersendikan mazhab tauhid Imam Abu Hasan Ali bin Ismail al-Asy'ari ra dan Imam Abu Mansur al-Maturidi ra; mazhab feqah Imam Abu Hanifah ra, Imam Malik bin Anas ra, Imam Muhammad as-Syafie ra atau Imam Ahmad bin Hanbal ra; mazhab tasauf Imam Ghazali qsa dan Imam Junaid al-Baghdadi qsa.


FAKEH KHALIFAH SAKA

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

IBU TIJA said...

Syukur alhamdulillah saya ucapkan kepada ALLAH karna atas kehendaknya melalui MBAH RAWA GUMPALA saya sekaran sudah bisa buka toko sendiri dan bahkan saya berencana ingin membangun hotel dan itu semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya tidak pernah menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini,atas bantuan MBAH RAWA GUMPALA yang telah memberikan nomor selama 3x putaran dan alhamdulillah itu semuanya tembus bahkan beliau juga membantu saya dengan dana ghaib dan itu juga benar benar terbukti,MBAH RAWA GUMPALA juga menawarkan minyak penarik kepada saya dan katanya minyak ini bisa digunakan untuk berbagai jenis keperluan dan baru kali ini saya temukan paranormal yang bisa dipercaya,,bagi teman teman yang ingin dibantu untuk dikasi nomor yang benar benar terbukti tembus atau dana ghaib dan kepengen ingin membeli minyak penarik silahkan hubungi MBAH RAWA GUMPALA di 085316106111 ini benar benar terbukti nyata karna saya sendiri yang sudah membuktikannya. BUKA BLOG MBAH RAWA GUMPALA