kebahagiaan..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

3/27/10

Siri Membina Fikrah : MESTI ADA KESATUAN DALAM AMAL ISLAMI.





أبجديات التصور الحركي للعمل الإسلامي
للأستاذ فتحي يكن


وجوب وحدة العمل الإسلامي

* ظاهرة انتشار التعددية في العمل الإسلامي .
* مبررات التعددية عند أصحابها .
* نتيجة التعددية .
* آثار التعددية على الإسلام والمسلمين .
* آثار التعددية على المستوى الحركي .
* الخلفيات الحقيقية للتعدد .
* وحدة العمل الإسلامي فريضة شرعية .
* وحدة العمل الإسلامي ضرورة بشرية


تكاد تكون التعددية في العمل الإسلامي ظاهرة عالمية لم ينج منها قطر من الأقطار ، صغيرًا كان أم كبيرًا .. بل لم تنج منها أية مجموعة أو جالية إسلامية على امتداد العالم .

ففي كل مكان عشرات التنظيمات والهيئات والجماعات والمشيخات والأحزاب الإسلامية ..

في لبنان مثلاً ـ والذي لا يبلغ تعداد المسلمين فيه أكثر من مليون ونصف مليون نسمة ـ هناك عشرات التنظيمات الإسلامية ، منها : الجماعة الإسلامية ـ حزب التحرير ـ جماعة التبليغ ـ جماعة عباد الرحمن ـ جند الله ـ جمعيات مكارم الأخلاق الإسلامية ـ جمعية المقاصد الإسلامية ـ جمعية المحافظة على القرآن الكريم ـ جمعية التربية الإسلامية ـ جمعية التوجيه الإسلامي ـ جمعية الإصلاح الإسلامية ـ جمعية البر والإحسان ـ جمعية الشبان المسلمين ـ التجمع الإسلامي ـ حركة التجمع الإسلامي ـ المجلس الإسلامي ـ يضاف إلى ذلك المشيخات والفرق الصوفية الكثيرة والمختلفة ..! .

والغريب أن بعض العاملين في الحقل الإسلامي يعتبرون التعددية هذه ظاهرة صحية ، وأنها مدعاة إلى احتواء حجم أكبر من الناس ، وتغطية مساحة أوسع من العمل !! .. وكأن القضية قضية حجم وسعة في الأنصار والانتشار ، وليس في نوعية العمل وفاعليته في إحداث التغيير الإسلامي .


Kitab “ Tasawwur Asasi Gerakan islam “ Karangan Dr Fathi Yakan.

Bahagian ke empat.
MESTI ADA KESATUAN DALAM AMAL ISLAMI.


Berbilang organisasi dalam amal Islami menjadi satu gejala di seluruh dunia. Tidak ada sebuah Negara pun sama ada kecil ataupun besar yang terselamat dari keadaan ini. Bahkan kumpulan Islam di seluruh dunia turt sama terlibat. Di setiap tempat terdapat berpuluh2 pertubuhan Islam dan sebagainya. Di Labnon sahaja misalnya yang penduduk Islamnya tidak sampai satu setengah juta orang terdapat berpuluh-puluh pertubuhan Islam. Di antaranya :

1. Jamaah Islamyah.
2. Hisbu at-tahrir.
3. Jamaah tabligh.
4. Jamaah Ibadur rahman.
5. Jundullah.
6. Persatuan kemliaan akhlak islam.
7. Persatuan tujuan2 Islam.
8. Persatuan pendidikan Islam.
9. Persatuan panduan Islam.
10. Persatuan Islah Islam.
11. Persatuan Kebajikan.
12. Peratuan belia Islam.
13. Pekumpulan Islam.
14. Gerakan Perkumpulan Islam.
15. Majlis Islam.

Di tambah lagi dengan syekh2 tarikat, kumpulan-kumpulan tasawuf yang banyak dan berbagai aliran. Yang menghairan sebahagian orang2 yang bekerja di lapangan Islam in menganggap bilangan yang banyak ini merupakan satu gejala yang sihat. Konon dapat menarik lebih ramai orang dan dapat memenuhi ruang kerja yang lebih luas. Seolah-olah perkara ini satu bentuk perluasan sokongan dan perkembangan, bukan pada penjenisan kerja dan keberkesanan dalam melakukan perubahan Islam.


مبررات التعددية عند أصحابها :

وأصحاب القناعة بالتعددية ، والمسئولون عن تعددية العمل الإسلامي ، والذين تسببوا باستحداث تنظيمات وجماعات إسلامية بالرغم من وجود تنظيمات وجماعات إسلامية سابقة ، يعمدون إلى تقديم مبررات لفعلتهم هذه ولتصرفهم ذاك .. وتكاد تكون هذه المبررات واحدة ، منها :
( 1 ) أن التنظيمات الإسلامية السالفة استنفدت أغراضها ، ولم تعد قادرة على تحقيق الأهداف الإسلامية .
( 2 ) أن تلك التنظيمات والجماعات تهتم بجانب من جوانب العمل ، أو تغلِّب جانبًا من الجوانب .
( 3 ) أن تلك التنظيمات والجماعات عليها شبهات كثيرة ، وعلامات استفهام عريضة ، وأن إقامة تنظيم جديد يريح العاملين فيه من كل هذه الشبهات وعلامات الاستفهام .
( 4 ) أن تلك التنظيمات والجماعات وقعت في أخطاء كثيرة .


ALASAN DARI PARA PENDOKONG BERBILANG JEMAAH.

Orang2 yang suka dengan kewujudan banyak jemaah dan orang yang menjadi bertanggungjawab melahirkan kerja2 Islam melalui banyak jemaah dan orang yang menjadi sebab dengan mewujudkan pembaharuan pertubuhan dan kumpulan Islam, mereka sengaja memberikan alas an-alasan terhadap perbuatan dan tindak tanduk mereka terhadap perkara ini, Sehinga semua alas an-alasan ini menjadi satu, antaranya :

1. Pertubuhan-pertubuhan yang terdahulu telah tersasar dari arah tujuannya dan tidak mampu lagi mencapai matlamat-matlamat keIslaman yang diperjuangkan.
2. Pertubuhan2 dan kumpulan2 itu lebih menitikberatkan satu sudut sahaja.
3. Dalam pertubuhan itu terdapat banyak kekeliruan dan persoalan2 besar yang tidak terjawab. Dengan mewujudkan persatuan baru akan membebaskan pekerja2 dalam persatuan itu dari kekeliruan dan persoalan tersebut.
4. Pertubuhan dan kumpulan tersebut banyak kesalahan.


والآن ماهي النتيجة ؟

والآن لو جئنا نبحث ونفتش عن مآل هذه المبررات بعد توالد التنظيم الثاني والثالث والرابع ..
هل أن التنظيم الأول استنفد أغراضه ، وأن التنظيمات المتوالدة حققت أغراضًا لم يحققها هو ؟ .
وهل نجت هذه التنظيمات من الشبهات والأخطاء بعد قيامها على أرض الواقع ؟ .
إن الحقيقة المرة التي تطالعنا ، هي انهيار هذه المبررات وسقوطها دفعة واحدة بعد ولادة كل تنظيم جديد على الساحة الإسلامية :

( 1 ) فالتحديات والشبهات التي ظن تنظيم ما أنه سيكون في مأمن منها ومنجاة ، لحقته جملة وتفصيلاً .. ولقد غاب عن باله أن الإسلام هو المستهدف والمقصود في الأساس ، وأن العاملين للإسلام كائنًا ما كانت أسماؤهم ومسمياتهم أمام مصير مشترك .

( 2 ) وأن العيب الذي كان يراه في غيره أصبح متهمًا به هو ، وأن سابقة إجازته للتعدد قد فتحت الباب على مصراعيه أمام ما يسمى ( بالحركات التصحيحية ) وأكثرها من عمل الشيطان ؛ لأنها لا تؤدي إلا إلى مزيد من الانشقاق والانقسام .

( 3 ) وفي النهاية لو جئنا إلى هذه التنظيمات التي توالدت ، وإلى هذه الحركات التصحيحية التي قامت ، لوجدنا أنها لم تتعد في أعمالها مجتمعة حجم ما حققه التنظيم الأول الذي توالدت عنه هذه التنظيمات .
فما الفائدة التي جناها الإسلام ـ إذن ـ من خلال التعددية ؟ وما المكاسب التي حققها التنظيم الثاني والثالث والرابع ولم يتمكن من تحقيقها التنظيم الأول ؟ .

SEKARANG APAKAH NATIJAHNYA?


Sekiranya kita mengkaji akan alas an-alasan ini, setellahir pertubuhan kedua,ketiga,keempat dan seterusnya, adakah benar jemaah yang pertama itu telah terpesong dari tujuannya? Apakah pertubuhan yang sentiasa lahir itu telah Berjaya mencapai tujuan yang tidak dapat direalisasikan oleh pertubuhan yang pertama dahulu? Apakah kesemua persatuan yang baru ini terselamat dari kekeliruan dan kesilapan setelah ia wujud??

Sesungguhnya kenyataan pahit yang telah kita saksikan ialah kesemua alasan2 yang diberikan itu telah jatuh serentak selepas setiap kali lahir pertubuhan baru di lapangan Islam.

1. Segala cabaran dan kekeliruan yang di sangka oleh apa jua pertubuhan dapat selamat darinya, sebenarnya ia telah dijangkiti oleh cabaran dan kekeliruan secara total. Sesungguhnya pertubuhan itu tidak terfikir bahawa Islam itulah yang menjadi tujuan dan objektif pada asasnya. Oran2 yang bekerja untuk Islam atas apa juga nama, mereka akan tetap sama berhadapan dengan apa yang akan berlaku di hadapan mereka.
2. Keaiban yang dilihat pada orang lain menjadi satu tuduhan pula baginya apabila ia bergiat di bidang tersebut. Sesungguhnya pendahuluan yang membenarkan wujudnya banyak jemaah telah mendedahkan kepada apa yang dinamakan “ gerakan pembetulan “ dan kebanyakannya merupakan kerja syaitan, ini kerana tidakan itu lebih membawa kepada perpecahan dan perselisihan.
3. pertubuhan yang pertama yang dilahirkan pertubuhan2 ini.

Maka apa yang diperolehi oleh Islam dari hasil gejala bermacam-macam jamaah itu?? Apakah sebarang hasil yang belum dicapai oleh tanzim yang pertama berjaya dicapai oleh jemaah yang kedua,ketiga dan keempat??


آثار التعددية على الإسلام والمسلمين :

مشكلة التعددية ليست في عدم تحقيقها فائدة ما في نطاق العمل الإسلامي فحسب ، وإنما فيما خلقته من آثار سيئة على الساحة الإسلامية ، من هذه الآثار على سبيل المثال :

( 1 ) أنها أعطت كثيرًا من المسلمين مبررات للهروب من الانتماء الحركي ، بسبب ذريعة التحير التي يبديها هؤلاء حيال كثرة الاتجاهات .
( 2 ) أنها فتتت القوى الإسلامية وأضعفتها ، ولم تكن بحال عاملاً في تطوير العمل الإسلامي وإغنائه ، وإنما كانت عاملاً في تشرذمه وتخلفه ، وعاملاً في التشكيك فيه .
( 3 ) أنها سهلت على أعداء الإسلام عملية تصفية الاتجاه الإسلامي باستفراد كل كيان على حدة ، ولم تكن باعث صمود أمام التحدي .
( 4 ) أفرزت حساسيات لدى أتباع كل تنظيم من التنظيمات الأخرى ، مما زاد في تشرذمها ، وأجج العصبية الحزبية الفئوية بين أفرادها ، وجعل بأسها بينها بدل أن يكون بينها وبين عدوها .
( 5 ) وهذا كله عمل على تأخرها وتخلفها وعدم وصول واحدة منها إلى أهدافها ، وبلوغها الغاية التي حددتها لنفسها .


KESAN-KESAN DARI BANYAKNYA BILANGAN JEMAAH KE ATAS ISLAM DAN UMATNYA.

Masalah berbilang jemaah bukan sekadar tidak ada faedah yang dicapai dalam lingkungan amal Islami sahaja, malah ia meniggalkan kesan yang buruk di medan Islam. Di antara kesan2 ini seperti :

- Ia telah member banyak peluang kepada orang2 Islam buat alas an untuk lari dari mejdi anggota gerakan, Kerana mereka berasa bingung terhadap arah hala yang banyak itu.
- Ia telah memecahbelahkan kekuatan Islam dan melemahkannya. Jadi, banyak bilangan itu sama sekali tidak menjadi factor memajukan amal Islami bahkan menjadi sati factor memundurkannya dan mengasingkannya serta menimbulkan keraguan terhadapnya.
- Memudahkan musuh2 Islam menghapuskan arah hala Islam dengan memencilkan titap2 satu gerakan tadi dan ia tidak menjadi perangsang kuat berhadapan dengan cabaran yang besar.
- Melahirkan rasa senstif di kalangan pengikut-pengikut pertubuhan. Menybabkan lebih terpecil dan fanatic setiap anggota kepada pertubuhan itu sahaja. Selain itu kenyataan tersebut menyebabkan permusuhan yang terjadi adalah diantara sesame pengikut, bukan antara mereka dengan musuh2 islam itu sendiri.
- Kesemua kerja ini menybabkan ia mundur dan terkebelakang dan tidak satu pun ang ampai ke matlamatnya. Semua keadaan tersebut merupakan kerja yang menyebabkan kelambatan, kemunduran malah tidak dari satu tanzim trsebut mencapai sasaranya dan menepati matlamat yang telah mereka sendiri tetapkan.


آثار التعددية على المستوى الحركي :

ولقد كان للتعددية آثار بالغة السوء والخطورة على العمل الإسلامي ، مما أدى إلى بروز كيانات إسلامية مشوهة ألحقت إساءات بالفكر الإسلامي وبالمنهج الإسلامي .. من هذه الآثار :

( 1 ) بروز ظاهرة الشخصانية والفردية والمشيخية بديلاً عن العمل المؤسسي المنظم .
( 2 ) بروز ظاهرة الإقليمية والمحلية في العمل الإسلامي بديلاً عن عالميته ووحدته ومركزيته .
( 3 ) بروز ظاهرة الولاء الحزبي بديلاً عن الولاء المبدئي والعقيدي .
( 4 ) بروز ظاهرة الجزئية في العمل الإسلامي بدل الكلية والشمولية .
( 5 ) وأبرز هذه الآثار ، هي أن كل فريق كان يقع في نفس الأخطاء التي وقع فيها غيره ، لأنه كان يأبى الاستفادة من التجربة التي مر بها سواه ، وهذا ما يبقي الاتجاه الإسلامي في دوامة من التجارب على حساب الإسلام ، والذكي من اتعظ بغيره ، ولا يلدغ المؤمن من جحر مرتين .

KESAN-KESAN TINGGALAN DARI BAYAKNYA JEMAAH

Bilangan jemaah yang banyak ,melahirkan kesan yang sangat buruk dan bahaya kepada amal Islami. Ini akan membawa kepada lahirnya badan2 Islam yang cacat yang merosakkan pemikiran Islam dan konsep Islam. Di antaranya :-

- Melahirkan sifat keseorangan dan bersendirian sebagai ganti kepada kerja berorganisasi yang tersusun.
- Melahirkan sifat kedaerahan dan tempatan dalam amal Islami mengantikan sifat universal, kesatuan dan pemusatan.
- Melahirkan rasa setia kepartian mengantikan dari rasa kesetian aqidah dan prinsip.
- Melahirkan rasa selesa bekerja untuk kerja juziyyah dalam amal Islami mengantikan kerja yagn bersifat menyeluruh dan sempurna.
- Kesan paling menonjol ialah setiap pasukan terlibat dalam kesalahan yang sama dengan yang lain. Sebab setiap pasukan itu tidak mahu mengambil iktibar dari yang lain. Inilah yang selalu terjadi kepada arah hala Islam yang sering dalam percubaan. Orang yang cerdik ialah orang yang sanggup belajar dari orang lain. Semua mu’min itu tidak dipatuk ular dua kali dalam lubang yang sama.


الخلفيات الحقيقية للتعددية :

الحقيقة أن الأسباب التي يبرر بها هذا التنظيم أو ذاك وجوده وقيامه ـ وبالرغم من وجود تنظيم سابق له ـ غير مقبولة لكونها غير شرعية وغير منطقية ، وغير صحيحة !! .

الحقيقة الأخرى هي أن وراء التعددية أسبابًا وخلفيات كثيرة أخرى يمكن أن نستعرض منها ما يلي :

( 1 ) من الخلفيات الكامنة وراء التعددية في العمل الإسلامي ، خلفيات دولية ـ من هذا المعسكر أو ذاك ـ الهدف منها ضرب العمل الإسلامي الأصيل من قلب الساحة الإسلامية .. فالإنجليز مثلاً عندما أرادوا ضرب الحركة الإسلامية المتوثبة في شبه القارة الهندية بقيادة ( أحمد بن عرفان ) اصطنعوا حركة إسلامية أخرى منحرفة هي ( الحركة القاديانية أو الأحمدية ) .

( 2 ) ومن الخلفيات الكامنة وراء التعددية سلطان النزعة ( الزعامية ) والذي يحول في كثير من الأحيان دون وحدة العمل ، التي تتطلب تجردًا لله ، وتضحية في سبيله ، كما تتطلب نكران النفس والذات احتسابًا لوجه الله .

( 3 ) ومن الخلفيات الكامنة وراء بعض التعدديات ، سلطان النزعة المادية والحرص على المنافع الدنيوية .. فلقد ابتلي الإسلام في هذا العصر بأدعياء يتاجرون بالإسلام ، ويبتزون بالإسلام ، ويحققون من خلاله مصالحهم .. وهؤلاء لا شك يرفضون وحدة العمل الإسلامي لأن من شأنها أن تغلق ( دكاكينهم ) وتعطل مصالحهم وتفوت عليهم الثروات .
من المؤسف أن هنالك عشرات الجمعيات القائمة هنا وهناك وهنالك لها رحلة في الشتاء ورحلة في الصيف لجمع التبرعات من دول الخليج ، وهي في الواقع جمعيات وهمية لا وجود لها ولا أثر على ساحة العمل الإسلامي .

( 4 ) ومن الخلفيات الكامنة وراء التعددية ، الجهل بالإسلام ، أو بمقتضيات العمل الإسلامي في هذا العصر ، وهذا ما جعل ساحة العمل الإسلامي حقول تجارب لفئات شتى من العاملين ، من دون أن تعمد فئة من هذه الفئات إلى الاستفادة من تجارب غيرها .
ولكن كل هذا لا يعني ـ حصرًا ـ انعدام وجود مبررات شرعية وحركية لقيام أي تنظيم إسلامي في أعقاب تنظيم آخر أو على أنقاضه .


KESAN SEBENAR DARI BERBILANG JEMAAH

Sebenarnya alasan-alasan yang diberikan bagi membolehkan pertubuhan2 baru sedangkan telah wujud pertubuhan yang dahulu tidak boleh diterima kerana ia tidak syar’I, tidak logic dan tidak betul.

Sebenarnya, di sebalik bilangan banyak jemaah itu terdapat bayak sebab dan kesan sampingan yang dapat kami bentangkan, di antaranya :

- Kesan-kesan sampingan antarabangsa ( dari pelbagai Negara ) yang matlamatnya hendak menghancurkan amal Islami yang tulin dari dalam gelanggang Islam sendiri. Inggeris misalnya, ketika mereka hendak menghancurkan gerakan Islami yang bergelora di semenanjung Benua India di bawah pimpinan Shekh Ahmad bin Irfan, mereka telah membentuk satu gerakan Islam yang menyeleweng, iaitu Gerakan Qadiani atau Gerakan Ahmadiah yang dipimpin oleh Ghulam Ahmad Qadiani.

- Cita-cita menjadi tokoh pimpinan yang sentiasa menjadi penghalang kea rah kesatuan gerakan yang menuntut hati tulus ikhlas kerana Allah, berkorban pada jalannya, sebagaimana ia menuntut disingkirkan hawa nafsu semata-mata kerana mengharapkan reda Allah.


- Suka kepada kuasa kebendaan dan bersifat tamak kepada kepentingan duniawi. Islam di zaman ini telah diuji dengan orang2 yang memperniagakan Islam dan Berjaya mendapatkan kepentingan peribadi mereka. Meerka inilah yang menolak kesatuan amal Islami, kerana ia menutup dan menggangu kepentingan mereka dan hilang segala kekayaan dari mereka.

Adalah sangat disayangkan disana terdapat puluhan jemaah yang dapat mengadakan rehlah ke sana kemari di musim sejuk dan panas utnutk menghimpunkan sumbangan derma dari negara2 teluk, padahal jemaah-jemaah tersebut hamper tidak wujud dan tidak memiliki pengaruh sama sekali dalam medan Islami.

- Jahil terhadap Islam atau jahil terhadap kehendak-kehendak amal Islami di zaman ini. Ini menjadikan lapangan alam islami itu sebagai satu tempat percubaan bagi pelbagai golongan yang bekerja di lapangan amal Islami tanpa mengambil sebarang pengajaran dari sesuatu percubaan dari kumpulan lain.

Akan tetapi ini tidak bermakna ( secara keseluruhannya ) tidak wujud alasan2 syari’ atau haraki yang membolehkan menubuh sebarang pertubuhan Islam selepas pertubuhan lain atau menubuhkan selepas satu pertubuhan lain telah mati.


وحدة العمل الإسلامي فريضة شرعية :

ومما لا شك فيه أن الأصل في الشريعة هو وحدة العمل الإسلامي وليس تعدده .. وأن هذه الوحدة تعتبر فريضة شرعية من عدة وجوه :

ـ الأصل وحدة المسلمين ووحدة الأمة لقوله ـ تعالى ـ : { إن هذه أمتكم أمة واحدة وأنا ربكم فاعبدون } ( الأنبياء : 92 ) .
وقوله : { وإن هذه أمتكم أمة واحدة وأنا ربكم فاتقون } ( المؤمنون : 52 ) .

وقوله ـ صلى الله عليه وسلم ـ : ( مثل المؤمنين في توادهم وتراحمهم وتعاطفهم مثل الجسد إذا اشتكى منه عضو تداعى له سائر الجسد بالسهر والحمى ) ( لأحمد في مسنده ولمسلم ) .

ـ الأصل الحض على الوحدة والنهي عن الاختلاف لقوله ـ تعالى ـ : { ولا تكونوا كالذين تفرقوا واختلفوا من بعد ما جاءهم البينات وأولئك لهم عذاب عظيم } ( آل عمران ).

{ إن الذين فرقوا دينهم وكانوا شيعًا لست منهم في شيء إنما أمرهم إلى الله ثم ينبئهم بما كانوا يفعلون } ( الأنعام : 159 ) .
وقوله ـ صلى الله عليه وسلم ـ : ( من فرق فليس منا ) رواه الطبري .

ـ الأصل التزام جماعة لا جماعات ، لقوله ـ صلى الله عليه وسلم ـ : ( ستكون هنات وهنات ، فمن أراد أن يفرق أمر هذه الأمة وهي جميع ، فاضربوه بالسيف كائنًا ما كان ) رواه مسلم ، وقوله : ( دعانا النبي فبايعناه ، فقال : فيما أخذ علينا ، أن بايعنا على السمع والطاعة في منشطنا ومكرهنا ، وعسرنا ويسرنا وأثرة علينا ، وألا ننازع الأمر أهله ، إلا أن تروا كفرًا بواحًا عندكم من الله فيه برهان ) رواه البخاري .
وقوله : ( الجماعة رحمة ، والفرقة عذاب ) زوائد المسند ( ض ) .
وقوله : ( يد الله على الجماعة ) رواه الترمذي .

جاء في هامش ( الجامع الصغير للإمام السيوطي ) تعليقًا على هذا الحديث : ( يد الله على الجماعة : أي حفظه ووقايته وكلاءته ، أي هم في كنفه ، ويد الله قوته ، وأوصى حكيم أولاده : ائتوني بعصي ، فجمعها وقال : اكسروها مجموعة ، فلم يقدروا ، ففرقها وقال : اكسروها ، ففعلوا ، فقال : لن تغلبوا ما اجتمعتم ، فإذا تفرقتم تمكن منكم العدو ) الجامع الصغير ( 2/ 370 ) .


KESATUAN AMAL ISLAM SATU TUNTUTAN SYARA’


Tidak di ragukan lagi bahawa pada asalnya di dalam syariat amal islami dilaksanakan secara kesatuan bukanya dengan banyak bilangan jamaah. Kesatuan ini menjadi tuntutan syara’ dari beberapa sudut :

- Menurut prinsip asal orang Islam adala satu dan umat yang satu. Firman Allah Subhanahu wa Taala: “ Sesungguhnya umat Islam ini umat kamu yang satu, akulah tuhan kamumaka sembahlah kamu akan daku” ( Surah Al-Anbiya : ayat 92 )

Firman Allah Subhanahu wa Taala “ dan sesungguhnya umat Islam ini umat kamu yang satu dan Akulah tuhan kamu maka bertaqwalah kamu kepadaKU. “ ( Surah Al-Mukminu: ayat 52 )

Sabda Nabi Muhammad SAW “ Bandingan orang mukmin dalam kasih sayang dan balas ihsan mereka seperti tubuh yang satu apabila satu anggota mengadu kesakitan menyebabkan seluruh tubuh berjaga malam ( tidak boleh tidur ) dan sakit “ HR Ahmad & Muslim

- Menurut asalnya digesa bersatu dan ditegah dari bertelingkah. Firman Allah SWT “ Dan janganlah kamu menjadi seperti orang2 ( yahudi dan nasrani ) yang telah bercerai-berai dan berselisihan ( dalam agama mereka ) sesudah datang kepada mereka keterangan-keterangan yang jelas nyata ( yang dibawa oleh nabi2 Allah ) dan mereka yang bersifat demeikian akan beroleh azab seksa yang besar.” Surah Al-Imaran 105

Firman Allah SWT “ Bahawasanya orang2 yang mencerai-beraikan agama mereka ( denga perselisihan yang bedasarkan hawa nafsu ) dan meeka menjadi berpuak-puak tiadalah engkau terkait sedikitpun dalam perbuatan mereka. Sesungguhnya ia akan menerangkan kepada mereka ( pada hari kiamat kelak ) apa yang telah mereka lakukan ( dan membalasnya.) Surah al-anam ayat 159.

Rasulullah SAW telah bersabda : “ Barangsiapa yang memisahkan diri, maka ia bukan dari golongan kami. HR At-Tabrani.

- Menurut asalnya mesti patuh pada Jama’ah, bukan kepada beberapa jemaah. Sabda Rasulullah SAW “ Umatku akan lemah dan lemah, maka sesiapa yang memecahkabelahkan urusan umat ini sedangkan ia satu, hendaklah kamu bunuh tidak kira apa juga makhluk” HR Muslim.

“ Nabi Sallallahu alaihi wasallam pernah menyeru kami, lalu kami pun berjanji setia dengannya. Dlam bai’ah itu baginda mengambil pengakuan kami untuk mendengar dan taat samada dalam keadaan cergas atau malas, dalam keadaan senang atau susah mengutamakan dirinya dari diri kami sendiri, agar kami tidak menentang satu keputusan oleh orang yang berkeahliannya, kecuali bila terlihat kekufuran yang nayat disisi Allah Subhanahu wa taala beserta buktinya. “ HR Bukhari.

Ssbda rasulullah SAW “ Berjemaah itu rahmat dan berpecah itu sengsara “ ( Zawaid Musnad )

Sabda Rasulullah SAW “ Tangan ( Kekuasaan ) Allah itu pada jemaah “ HR Tarmizi. Imam Sayuti dalam kitabnya mengulas hadith ini bermaksud : Allah memelihara, mengawal dan menjaga mereka itu dalam lindungan Allah, Tanagn beri kekuatan “

Orang2 bijak berpesan kepada anak-anak mereka “ patahkan lidi-lidi itu semua” mereka berkata “tidak boleh” Ia berkata “pecahkan dan patahkan” lalu mereka mematahkan satu demi satu. Kemudian ia pun berkata “ kamu semua tidak boleh dikalahkan selama mana kamu semua bersatu padu, Oleh itu jika kamu bercerai berai nescaya musuh akan dapat menewaskan kamu. ( Jami’ Al-Soghir jilid 2 halaman 370)


وحدة العمل الإسلامي ضرورة حركية :

وفضلاً عن كون وحدة العمل الإسلامي فريضة شرعية ، فإنها ـ كذلك ـ ضرورة حركية وبشرية لأسباب كثيرة ، منها :

( 1 ) إن التغيير الإسلامي المنشود يستلزم تضافر القوى الإسلامية جمعاء في مسيرة واحدة ، وضمن خطة واحدة ، وتشرذم هذه القوى وعدم توحدها من شأنه تعطيل هذه العملية وتأخير الانقلاب الإسلامي ، وبالتالي تمكين القوى الجاهلية من الاستمرار والاسترسال في قيادة المسلمين بشرًا وأقطارًا .

فالتغيير الإسلامي عملية شاقة ، ودحر القوى الجاهلية عن مواقعها ليس بالأمر السهل ، وتحقيق قوامة الإسلام على المجتمع ـ فكرًا وسلوكًا ونظامًا ـ يفرض تلاحم القوى ضمن إطار وحدة ( اندماجية ) لا تنسيقية .

( 2 ) والتواطؤ الدولي على الإسلام وعلى الحركة الإسلامية يفرض بالتالي وحدة المواجهة والتصدي .. فالدول الغربية يجمعها ( حلف شمال الأطلسي ) ، وأوروبا تتعاون فيما بينها ضمن إطار ( السوق الأوروبية المشتركة ) ، ودول المنظومة الاشتراكية يجمعها ( حلف فرصوفيا ) ، واليهود يلتقون ضمن ( المنظمة الصهيونية العالمية ) .

فإذا كانت القوى العالمية المعادية للإسلام المتآمرة على العالم الإسلامي تتعاون فيما بينها وتوحد جبهاتها ، أفلا يحسن بالقوى الإسلامية في العالم الإسلامي أن تتداعى إلى وحدة فيما بينها ، كي لا تكون لقمة سائغة ، وكي لا تسهل تصفيتها وسحقها ؟! .

فلو لم تكن وحدة العمل الإسلامي فريضة شرعية من حيث المبدأ ، لأصبحت كذلك حفاظًا على المصير الإسلامي ، وصونًا للمسيرة الإسلامية من التعطل والتنكيل والإبادة .

( 3 ) ثم إن القوى والأحزاب المحلية المعادية للإسلام باتت تجمعها اليوم جبهات على امتداد العالم الإسلامي ، هذه الجبهات لا تفتأ تدرس وترصد وتخطط وتستعد على كل صعيد ، أفيحسن بالقوى الإسلامية ـ حيال هذا الواقع ـ أن تبقى مشرذمة مفككة ؟ أم يجدر بها أن تتعالى فوق كل الاعتبارات والأسباب التي تحول دون وحدتها وتلاحمها ؟ .

إن مصيرًا مشتركًا رهيبًا ينتظر كل القوى الإسلامية ما لم تبادر إلى نسيان النفس والذات ، وتخرج من دوامة النفس والذات ، لتلتقي جميعًا على الله ، وعلى مصلحة الإسلام العليا .



KESATUAN AMAL ISLAMI ADALAH KEPERLUAN HARAKAH

Selain menjadi wajib dalam syara’ kesatuan amal islami juga menjadi satu kperluan bagi harakah dan kemanusian. Terdapat banyak sebab: di antaranya :

- Perubahan Islam yang disusahakan itu memerlukan sokongan seluruh kekuatan Islam supaya berada dalam satu arah hala dan satu perancangan. Perpecahan kekuatan Islam secara langsung akan menghalang usaha ini, melambatkan perubahan Islam seterusnya membolehkan kuasa-kuasa jahiliyyah sentiasa berterusan membelenggu pimpinan umat islam secara peribadi mahupun negara mereka.

Perubahan umat Islam merupakan satu gerakan yang sangat sukar, menhapuskan kuasa-kuasa jahiliyyah dari tempatnya bukan satu perkara yang mudah, merealisasikan kebenaran islam dalam masyrakat ( pemikiran, tingkah laku dan system ) memerlukan kekuatan yang padu dalam satu gambungan bukan sekadar ada penyelarasan.

- Pakatan Sulit antarabangsa ke atas Islam dan harakah Islam memerlukan kesatuan untuk menentang dan menahan. Negara barat disatukan oleh penjajian atlantik utara (NATO), Eropah bekerjasama antar mereka dalam gabungan Pasaran Bersama Eropah (EEU), negara-negara blok sosialis disatukan oleh perjanjian Sofia dan yahudi bertemu dalam pertubuhan Zionis sedunia.

Jika kuasa-kuasa dunia memusuhi Islam, melakukan komplot ke atas dunia Islam, bekerjasama di antara sesame meeka dan menyatukan pertahanan mereka, apakah tidak baik bagi kuasa Islam dalam dunia Islam bermuafakat kea rah kesatuan sesame mereka, supaya tidak dimamah supaya tidak menjadi begimudah dihapuskan dan dihancurkan.

Sekiranya kesatuan amal Islami itu tidak menjadi wajib syar’I dari segi prinsipnya ia t etap juga menjadi wajib syar’I dari segi prinsipnya, ia tetap juga menjadi pengawal masa hadapan, pemelihara perjalan Islam dari diganggu, diancam dan dihapuskan.

- Kuasa-kuasa dan dan parti-parti tempatan yang memushi Islam, mereka telah disatukan oleh beberapa front diseluruh dunia Islam. Front ini sentiasa mengkaji, memerhati, merancang dan bersedia sepanjang masa. Apakah patut Islam ( dalam berhadapan reality seperti ini) kekal dalam perpecahan dan perselisihan? atau wajarkah ia masih berpegang kepada alas an-alasan yang menghalang diri mereka dari bersatu dan berpadu?

Masa depan bersama yang menakutkan sedang menanti kuasa-kuasa Islam selagi tidak segera melupakan kepentingan diri dan keluar dari kongkongan hawa nafsu unuk bertemu di jalan Allah dan di atas kepentingan Islam yang tertinggi.

No comments: