kebahagiaan..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

2/28/10

Siri Membina Fikrah : Bersabarlah wahai pejuang..



" Ai muram je ana tengok anta ust Faiz, biasanya orang balik dari elex ni ceria "

Setelah selesai sesi yang pertama mesyurat AJKT PMRAM Cawangan Zagazig, kami berhenti rehat makan tengahhari di sebuah reetoran berhampiran dengan dewan, disana aku bertemu dengan ahli bait yang baru pulang dari Elex memberi pembentangan kepimpinan disana.

" Tengok bunga hidup di Taman Muntaza pun monyok lagi ke? Ustazah Elex dera ust ek " ku cuba berjenaka dengan harapan ust faiz kembali ceria, namun usahaku gagal, keadaan tetap sama, senyap sepi tanpa kata. Ku membiarkan dia bersendirian, pasti sesuatu telah berlaku. " tak pelah pasni aku tanya balik" bentak hati kecilku.

" Bunga jadi duri nif " tiba-tiba ust Faiz bersuara.

" Emh camne bunga leh jadi duri lak? " Ku cuba bersuara.

" Cuba anta tengok kat bilik ana ni apa yang kurang? "

" Zaujah " ku bergurau untuk menceriakan keadaan. Sambil melihat keadaan sekeliling bilik untuk mencari barang yang kurang.

" Emh laptop? " Ku meneka.

Ust Faiz mengangguk lemah. " Kenapa dengan leptop anta? "

" Kene kebas dek arab" Ust faiz bernada lemah.

" Innalillah wainnailaihi rajiun, camne leh kene kebas nge arab tu? "

" Ntah la nif, kalau anta tengok arab tu memang takkan percaya arab tu pencuri, baik je dengan ana, nagk dia hafiz siap minta ana soal dia lagi. "

" pah camne arab tu leh curi anta nye laptop? " ku inginkan lebih kepastian

" Ana gi jalan-jalan kat mandarah, pahtu gi Qal'ah kat sana ana jumpa arab ni, kami sembang-sembang la, bercerita tentang malaysia dan macam-macam, pahtu ana nge dia gi solat maghrib kat masjid dekat-dekat tu, lepas je sembahyang dia ajak ana gi minum air lu, ana pun ikut la arab tu, pah masa tengah2 minum ana nak gi bilik air sat, ye la ana tengok arab tu bagus je tak sampai hati la ana nak bawa sekali dengan beg laptop tu ana pun siqoh la dengan dia, keluar2 ke bilik air tengok arab tu dah tak de, tergamam ana tak tau nak buat apa"

" emh arab ust faiz bukan semua kita boleh percaya sangat, takpe la ana harap ust sabar ek ni ujian untuk ustaz sebelum naik jadi pejuang yang lebih besar pahni, nak wat camne bukan kita nak benda ni hilang cuma kita banyak berdoa k semoga Allah buka pntu hati arab tu tuk pulangkan balik Insyallah. " Ku cub memberi semngat..


" Takpe la nif ana redho dengan ujian yang diberi ni, Allah nak ana merasai kemanisan dalam kesabaran menghadapi ujiannya"


BERSABARLAH WAHAI PEJUANG!!!
.................................................................................

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta. "

..................................................................................



Perjuangan dan Pengorbanan

Kemenangan Semanis Madu Memerlukan Pengorabanan Sepahit Hempedu.

Hidup in adalah perjuangan. Perjuangan memerlukan pengorbanan.

Maksud Firman Allah :


Maksudnya :
Berjuanglah kamu samaada ringan atau berat dan berkorbanlah dengan harta dan jiwa kamu di jalan Allah yang sedemikian itu adalah terlebih baik (kemenangan ) bagi kamu jika sekiranya kamu mengerti .

-Surah At Taubah:41 .

Sejarah kegemilangan dan kemenangan Islam di sepanjang zaman turut diwarnai dengan perjuangan dan pengorbanan. Pejuang yang terbilang diperhatikan cukup hebat menyumbangkan segala harta, tenaga, darah dan nyawa mereka sebagai yuran yang cukup berkualiti bagi mendapatkan habuan yang kekal abadi iaitu syurga.

Firman Allah yang bermaksud


Di antara orang-orang yang beriman itu, ada yang benar - benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya kepada Allah (untuk berjuang membela Islam); maka di antara mereka ada yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di antaranya ada yang menunggu giliran; dan mereka pula tidak mengubah (apa yang mereka janjikan itu) sedikitpun.

-Surah Al Ahzaab:23.

Mereka yang berjuang ikhlas kerana Allah swt dan demi melihat Islam itu ditegakkan pasti akan menerima ganjaran yang sangat setimpal yang akan dihidangkan oleh Allah swt kepada mereka, sudah pasti darjat serta pangkat mereka disisi Allah adalah yang tertinggi.


(Sesungguhnya) orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjuang pada jalan Allah dengan mengrbankan harta benda dan jiwa mereka adalah lebih besar dan tinggi darjatnya di sisi Allah (daripada orang-orang yang hanya memberi minum orang-orang Haji dan orang yang memakmurkan masjid sahaja); dan mereka itulah orang-orang yang berjaya. (menang)-


Surah At Taubah:20.

Kemenangan memerlukan kepada kesungguhan. Kesungguhan itu iaalah PERJUANGA dan PENGORABANAN.



UJIAN DALAM PERJUANGAN..


Sesungguhnya Syaitan adalah musuh bagi kamu, maka jadikanlah dia musuh (yang mesti dijauhi tipu dayanya); sebenarnya dia hanyalah mengajak golongannya supaya menjadi dari penduduk neraka.

-Surah Faathir:6.


Dan mereka (orang-orang kafir itu) sentiasa memerangi kamu hingga mereka (mahu) memalingkan kamu dari ugama kamu kalau mereka sanggup (melakukan yang demikian); dan sesiapa di antara kamu yang murtad (berpaling tadah) dari ugamanya (ugama Islam), lalu ia mati sedang ia tetap kafir, maka orang-orang yang demikian, rosak binasalah amal usahanya (yang baik) di dunia dan di akhirat, dan mereka itulah ahli neraka, kekal mereka di dalamnya (selama-lamanya). -


Surah Al Baqaarah:217.


Dan demi sesungguhnya! Kami tetap menguji kamu (wahai orang-orang yang mengaku beriman) sehingga ternyata pengetahuan Kami tentang adanya orang-orang yang BERJUANG dari kalangan kamu dan orang-orang yang sabar (dalam menjalankan perintah Kami); dan (sehingga) Kami dapat mengesahkan (benar atau tidaknya) berita-berita tentang keadaan kamu. -


Surah Muhammad:31.


Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar: -


Surah Al Baqarah:155.


Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, - (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjuang untuk ugamaNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka). -


Surah At Taubah:24.


Alif, Laam, Miim. Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta.


-Surah Al Ankabuut:1- 3.


Adakah kamu menyangka bahawa kamu akan masuk Syurga padahal belum lagi nyata kepada Allah (wujudnya) orang-orang yang berjihad (yang BERJUANG dengan bersungguh-sungguh) di antara kamu, dan (belum lagi) nyata (wujudnya) orang-orang yang sabar (tabah dan cekal hati dalam perjuangan)?

-Surah Ali Imran:142.


Adakah kamu menyangka, bahawa kamu akan dibiarkan (dalam keadaan kamu yang ada itu), padahal belum lagi terbukti kepada Allah (sebagaimana yang diketahuiNya) orang-orang yang berjihad ( BERJUANG ) di antara kamu dan yang tidak mengambil teman-teman rapat (untuk mencurahkan rahsia kepada mereka), selain daripada Allah dan RasulNya serta orang-orang yang beriman? Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui secara mendalam akan apa yang kamu kerjakan.


-Surah At Taubah:16.


Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada ugama Allah).

-Surah Al Baqaarah:214.

Bersabar dengaann ujian, Syurga sebagai ganjaran.. Insyallah..

1 comment:

nasruddin said...

salaam, us faiz, harap us faiz bersabar dengan ujian yg Allah beri, insyaAllah kalau tak dapat balik pun akan diberikan dgn perkara yang terbaik dr Allah. bersabar ye akhiku..... rindu tol kat anta....