kebahagiaan..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

12/31/09

Sardin = katak, Milo = cacing.. ( E110 )


Dipetik dari email yang diberi-

kesahihan : tak pasti, just jaga2..


Just nak sharing satu cerita dari seorang kawan. Petang semalam semasa menunggu shutter KL-IPOH saya and kawan berbual-bual.

Kami berbual perkara halal dan haram. Nak di jadikan cerita, kawan saya pun beritahu yang abang ipar dia bekerja di jabatan ----- ----- di unit serbuan.

Saya terkedu seketika mendengar cerita kawan saya. Ya Allah berapa banyakla benda haram dah jd darah daging saya ni…Nauzubillah. .Patutlah budak2 sekarang degil2, x dengar cakap…ermmm ..

Ceritanya macam nie:-

Jab. ----- ----- pernah buat serbuan di kilang memproses ikan sardine.Apa yg di jumpai amatlah memeranjatkan. Kalau kenkawan bau kuah sardin tu hanyir n lagi satu sedap kan…nak tahu apa recipenyer…kalau x percaya terpulang lah…..tau kenapa org cina suka mkn katak??? So agak2 kenkawan dapat x jawapannya….kilang tu telah mencampurkan daging katak sebagai perasa untuk menyedapkan lagi rasa kuah sardin tue..huhuhu. .itulah yg ---- jumpa tapi amat sadis kenkawan bila pegawai yg bertugas hantar report…report tu telah di ‘zip’ oleh pihak tertentu atas sebab akan merugikan pihak ‘besar’. ..kenkawan tau sardin jenama apa??? ..yg paling mahal n glamer…’

AYAM BRAND’…itulah hakikatnya…abg ipar kawan saya pun x mampu untuk buat2 apa kalau report telah di zip..apa yg mampu diheboh mulut ke mulut untuk menjaga ummah semua…..

N lagi satu serbuan telah dibuat di syarikat membuat makanan yg ternama….kankawan tahu apa yg dijumpai…agak2 pernah x rasa daging cacing?????. ..mesti kenkawan selalu minum milo kan.....yes. .daging cacing telah di campur dengan serbuk milo…...kalau ada bau hanyir itulah dia…kalau kenkawan nak lgi confirm try buat macam nie….milo + gula sahaja lepas tu tengok ada x minyak/lemak kat milo tu…kalau ada confirm…ini apa yg diberitahu oleh abg ipar kwn saya jer…

Tp saya x tahu tahun bila mereka buat serbuan…???..dan adakah pihak yg bertanggung jawab telah mengambil tindakan yg sewajarnya untuk mengikut garis panduan halal yg telah ditetapkan oleh jab. Agama Islam m’sia… wallahhualam…

n lagi satu kod no yg ada di emailkan tu jadikan lah panduan masa nak beli makanan kat pasaraya..kalau ada kod E110 ker n yg tersenarai jgn lah beli…that is confirm ada benda ‘alah’ tu…print lah kecik then laminated simpan dalam purse…memg leceh tp kalau nak amalan diterima, makanan kita lah salah satu nya jaminan…kalau dah haram..hukum nya tetap haram..x kisah walau disentetikkan pun..tetap haram……saya hanya menyampaikan perkara ni kepada kenkawan islam saya sahaja..samaada nak percaya atau tidak terpulang lah…kalau kenkawan rasa cerita ni x sahih, proceed lah makan cam biasa ek…kalau kenkawan memang penggemar ikan sardin..keluaran org melayu kita ada buat sardine ni ..dari terengganu tp saya x perasan lagi kat Shopping complex..kawan saya kata rasanya memg kurang sedap tp yg penting halal…kalau nak sedap ltaklah daging katak..huhuhu. .

milo org melayu pun dah ada kat pasaran tapi x sesedap dan seenak milo yg sedia ada sekarang….

Untuk makluman kenkawan Islam semua, article ini bukanlah article rasmi ataupun cuba menghasut tp lebih kepada peringatan..…terpulang kepada kenkawan untuk menerima atau tidak…

Saya hanya menyampaikan amanah sahaja…tepuk dada tanya iman….

wallahhualam…

TERUSKAN PEMBACAAN ANDA :) - Sardin = katak, Milo = cacing.. ( E110 )

12/25/09

Kempen BIRU LAUT...





KEPADA SELURUH SAHABAT SAHABIAH SILALAH UNDI PILIHAN SAYA ( BIRU LAUT ) HIII

sila buat undian di laman web rasmi DPMZ www.dpmz.blogspot.com
UNDIAN dibuka sehingga hujung tahun 2009.. cepat!!!!!!!!!!!!!!!


TERUSKAN PEMBACAAN ANDA :) - Kempen BIRU LAUT...

12/22/09

Bahas yg separuh siap huuu...



سراج المنير
لمنهج الشيخ الخضرى فى حاشيته على شرح ابن عقيل







إسم الطالب : محمد حنيف بن جمال الدين
كلية : اللغة العربية ( شعبة عامة)
فرقة : الرابعة





الفصل الأول

التعريف

باب الأول : التعريف بإبن عقيل
باب الثاني : التعريف بالخضري











أولا : حياته


اسمه ونسبه :

هو عبد الله بن عبد الرحمن بن عبد الله بن محمد بن محمد بن عقيل القرشي الهاشمى العقيلي. (1)
يتصل نسبه إلى عقيل بن أبي طالب رضى الله عنه (2)
اختلف في أصله ؛ فقيل : همذاني الأصل (3), وقيل : بالسي الأصل (4)

مولده وسيرته :

ولد يوم الجمعة تاسع المحرم سنة (698هـ)(5) وأخذ القراءات عن التقي الصائغ ، والفقه عن الزين الكتاني ، ولازم العلاء القونوي في الفقه ، والأصولين ، والخلاف ، والعربية ، والمعاني ، والتفسير ، والعروض ، وبه تخرج واتتفع.

وقرأ النحو على أبي حيّان ، ولازمه في ذلك اثنتي عشرة سنة ، حتى قال أبو حيّان : " ما تحت أديم السماء أنحى من ابن عقيل "

وناب عن القاضي جلال الدين في الحكم ، ثم عن العز بن جماغة ، ودرّس بزاوية الشافعي بمصر في اَخر عمره ، وولي التفسير بالجامع الطولوني ، و ختّم به القراَن تفسيرا في ثلاث وعشرين سنة.


قال عنه ابن رافع : " كان قوي النفس ، تخضع له الدولة ، ولا يتردد إلى أحد ، عنده حشمة بالغة وتنطع زا~د فى الملبس والمأكل ، وكان لا يبقي على


شيء ، ولي القضاء نحو ثمانين يوما ، وفرق على الطلبة والفقهاء في ولايته – مع قصرها – نحو ستين ألف درهم "

وفاته :

توفي – رحمه الله – بالقاهرة ليلة اللأربعاء الثالث عشر من ربيع الأول سنة (769هـ) ، ودفن بالقرب من الإمام الشافعي.

مؤلفاته :

لقد ترك ابن عقيل مصنّفات كثيرة في مجالات شتّى تدل على سعة علمه ، منها :
- إملاء على شرح ألفية ابن مالك في النحو . وهو مطبوع في جزأين ، ومتداول ، وقد حققه أكثر من واحد ، وطبع غير مرة.
- الجامع النفيس على مذهب الإمام محمد بن إدريس في الفقه ، كتب منه ستة مجلدات ثم لخصه في إملاء سمّاه : تيسير الاستعداد إلى رتبة الاجتهاد .
- الذخيرة في تفسير القرأن ، كتب منه مجلدين ثم لخّصه في كرّاس .
- مختصر الشرح الكبير .
- المساعد على تسهيل الفوائد في النحو . وهو مطبوع في أربعة أجزاء .


اسمه ولقبه :

هو محمد بن مصطفى بن حسن الخضرى ، فقيه شافعي ، عالم بالعربية ، ميقاتي ، مفسّر ، أصولي ، بياني ، ناظم .

مولده وحياته :

ولد بدمياط من أعمال مصر سنة 1213هـ . ودخل الأزهر فمرض وصمّت أذناه ، فعاد إلى بلده واشتغل بالعلوم الشرعية والفلسفة ، واستخرج طريقة لمخاطبته بأحرف إشارية بالأصابع ، فتعلمها منه أصحابه فكانوا يخاظبونه بها ، ولعلها تشبه الطريق التي يتبعها الصم في الوقت الحاضر .

وهذا يدل على عزيمته وقوة إرادته وعدم يأسه من رحمة الله ، فلم يكن من أولئك الذين يستسلمون للمرض ؛ بل تغلب على هذه العامة باستخراجه لهذه الطريقة وتصنيفه في عدد من العلوم ، حتى صار له شأن عظيم .

وذكر صاحب << الخطط التوفيقية>> عنه أنه كان يقرئ بالمدرسة الطيبرسة ، وأنه خاتمه المحققين ، ومن اكبر علماء السادة الشافعية .

كتب الكتب المطلة من المعقول ، وأخذ عنه الجم الغفير ، وواظب على الإفادة والتدريس ، ولم تذكر المصادر التي بين ايدينا شيئا عن اسرته أو شيوخه وتلامذته ، غير أنه صرّه في حاشيته التي نحن بصدد دراسته أو شيوخه وتلامذته ، غير انه صرّه

في حاشيته التي نحن بصدد دراستها انه أخذ عن العطار ، فقال : << قال شيخنا الإمام العطار>> .

وفاته :

توفي بدمياط سنة 1287 هـ وله من العمر (73) سنة ، وقيل : سنة 1288 هـ .

وذكر صاحب << الخطط التوفيقية >> أنه توفي سنة 1298 هـ ، والأرجح – فيما أحسب – أنه توفي سنة 1287 هـ ؛ إذ إن هذا التارخ موافق لعمره _- والله تعالى أعلم – ودفن بقرافة باب النصر ، رحمه الله رحمة واسعة ، وأسكنه فسيح الجنّاته.

مؤلفاته :

كان الشيخ الخضري – رحمه الله تعالى – واسع الثقافة ، يدل على ذلك مصنفاته في عدد من العلوم ، وقد ذكرت لنا كتب التراجم منها :

- أصول الفقه : مطبوع .
- تعليقات على شرح حكمة العين وحواشيه في المنطق .
- حاشية على شرح الملوي على سمرقندية في البلاغة : مطبوع .
- رسالة في مبادئ علم التفسير : مطبوع .
- سواد العين : مخطوط .
- شرح اللمعة في حل الكواكب السيارة السبعة : مخطوط في المكتبة الظاهرية
- شرة زاد المسافر لابن المجدي : مخطوط في المكتبة الظاهرية .
- مقدمة شرح الأم : مخطوط .
- منظومة في مشابهات القرآن : مطبوع .
- وأشهرها على الإطلاق حاشيته على شرح ابن عقيل : مطبوع .






الفصل الثاني
التعريف بالحاشيه الخضري

باب الأول : الغرض والزمن تأليفها
باب الثاني : مصادرها
باب الثالث : شواهدها
باب الرابع : اههمية الحاشية
باب الخامس : منهجه في تأليفها









الغرض من تاليفها :

ذكر في بداية الجزء الأول من الحاشية الغاية من تأليفها ، فقال : << إن شرح العلامة ابن عقيل لألفية ابن مالك – رحمهما الله تعالى – من أجل ما كتب عليها قدرا ، وأشهرها الخافقين ذكرا ؛ لسهولته على الطالب ، وقرب مأخذه للرّاغب . ولإخلاص مؤلفه عمّ نفعه ، وحسن عند الكل وقعه ، وطالما كنت أؤمل عليه حاشية تجمع منه شوارده ، وتمكّن من اقناص أوابده رائده ، وتتمّم منه مع المتن المفاد ، وتبين منها للطالب المراد . وما هذا الخاطر يقوى ويتردد ، وينتلق تارة ويتقيد ، حتي أذن الله بإنجاز التوفيق ، ومنّ من فضله بالتسديد إلى سواء الطريق ، فنلت بفضل الله كنت ترجيت ، وأتى جمعه فوق ما كنت له تصديت ، فجاءت بعون الله حاشية لا كالحواشي ، أعيذها بالله الحفيظ من كل حاسد وواش >>

الزمن تاليفها :

أتم تأليفها كما قال : << بعد عصر يوم السبت الحادي عشر من ربيع الثاني سنة 1250 من هجرة سيد المرسلين صلى الله عليه وعلى آله وصحبه أجمعين >>

لقد كان الخضري خاتمة المحققين ، فاستفاد من التراث العلمي الذي خلفه العلماء في شتّى المجلات العلمية ، غير أنه لم يصرح في مقدمة كتابه بالمصادر التي اعتمد عليها كما هي عادة المؤلفين ، ولكن المطالع للحاشية يجد المصادر قد بلغت من الكثرة حدا كبيرا ، ويمكن حصر هذا العدد الهائل من المصادر في فئتين :

الكتب التي رجع إليها و صرّح بها ، وهي :

تهذيب اللغة للأزهري ، والخصائص لابن جني ، وفقه اللغه لابن فارس ، والصحاح للجوهري ، والمحكم والمحيط الأعظم ، والمخصص ، وكلاهما لابن سيدة ، والقاموس المحيط للفيروزآبدي ، والمزهر في علوم اللغة للسيوطي من كتب اللغة ، والجمل النحو للزجاجي ، والمفصل في علم اللعربية للزمخشري ، والمقرب لابن عصفور ، والتسهيل وشرحه ، والكافية وشرحها لابن مالك ، وشرح الشافية للرضي ، والبسيط في شرح جمل الزجاجي لابن أبي الربيع ، وارتشاف الضرب ، والنكت الحسان لأبي حيّان ، والمغني والتوضيح وشرح الشذور لابن هشام ، وشرح العزية لسعد الدين التفتازاني ، وشرح الشوهد الكبرى للعيني ، والتصريح لخالد الأزهري ، والهمع وشرح الشواهد المغني للسيوطي ، وحاشية الشنواني على القطر من الكتب النحوية ، والكشاف للزمخشري ، والتفتازني في حواشي الكشاف ، وتفسير البلقيني ، وحاشية الشهاب على البيضاوي من كتب التفسير ، والإتقان في علوم القرآن للسيوطي من كتب علوم القرآن ، وشرح مسلم للنووي ، وفتح الباري على صحيح البخاري لابن حجر من كتب الحديث ، والروض الأنف للسهيلي من كتب السيرة النبويّة ، والمستصفى للغزالي من كتب أصول الفقه ، وشرح بانت سعاد للبغدادي من كتب البلاغة .


كان الخضري – رحمه الله تعالى – مثل سابقيه يستشهد بلبقرآن الكريم وقراءاته والحديث النبوي الشريف وكلام العرب شعرا و نثرا ، غير أن المطالع للحاشية يجد إكثارا من الاستشهاد بالقرآن الكريم والشعر ، فقلّ أن تجد موضوعا لا يستشهد فيه بآية قرآنية أو بيت من الشعر ، على عكس الحديث الشريف ، فقد بلغ استشهاده به ما يقارب خمسة وثلاثين حديثا ، على الغرم من أنه أجاز الاستشهاد به ، وردّ علي من منع الستشهاد به ، فقال بعد نقله لنص ابن الصلاح في ذلك : <<... فبقي الحديث حجّة في بابه>> ، وكذلك الحال بالنسبة للنثر ، حيث بلغ استشهاد به ما يقارب ثمانية مواضع فقط .

الشواهد القرآنية :

لم يكن استشهاد الخضري بالقرآن الكريم قاصرا على إثبات قاعدة نحوية ، بل قد يتجاوزه أحيانا إى إثبات قضية لغوية ، كالتغليب مثلا ، ففي باب المعرب والمبني حين ذكر الشارح من شطور جمع المذكر السالم أن يكون صفة لمذكر عاقل ، علق

الخضري على ذلك فقال : << أي ولو تنزيلاً ليدخل نحو {أَتَيْنَا طَائِعِينَ} ، {رَأَيْتُهُم لِيَ سَاجِدِينَ} ، وليس ذلك ملحقاً بالجمع كما قيل لأنها لما وصفت بصفات العقلاء من الطاعة والسجود جمعت جمعهم ويغلب المذكر والعاقل على غيره >> فقد منع أن يجعل (طائعين) و (ساجدين) من ملحقات جمع المذكر ؛ لأنّ السموات والأرض لا تعقل ، ووصفها بصفات العقلاء من الطاعة والسجود من باب تغليب العاقل على غيره .

أو لبيان معني ذلك مثلا : بيانه المقصور ، فقال : << قوله: (قَدْ قُّصِرا) أي سميَ مقصوراً من القصر، وهو الحبس لحبسه عن المد، أو عن ظهور الإعراب، ومنه: {مَقْصُورَاتٌ فِي الخِيَامِ} أي محبوسات عن بعولتهن >>


وقد يستشهد لبيان ناحية نحوية صرفية ، من ذلك : حين ذكر الشارح علامة إعراب الأفعال الخمسة وأنها تنصب وتجزم بحزف النون ، غقب ذلك الخضري علي ذلك قائلا : << لا يرد ثبوتها في {إلا أَنْ يَعْفُونَ} لأن هذه نون النسوة والواو فيه لام الفعل فوزنه يفعلن بالبناء على السكون بخلاف: الرجال يعفون فإن واوه ضمير الجمع ونونه للرفع يحذفها الناصب نحو { وَأَن تَعْفُوا} وأصله تعفوون بواوين حذفت الأولى، وهي لام الفعل للإعلال والنون للنصب >>

وقد يحكي أحيانا اختلاف العلماء في توجيه آية ، ذاكرا آراءهم ، متخذا لنفسه رأيا يخالفهم ، من ذلك مثلا قوله : << . وأما قول الزمخشري: إن مقام إبراهيم} عطف بيان على آيات فمخالف لإجماعهم، ولا يصح تخريجه على مختار الرضي من جواز تخالفهما في التعريف لتخالفهما إفراداً وتذكيراً أيضاً وهو ممتنع وكذا لا يصح اعتذار المغني عنه بأن مراده أنه بدل وعبر عنه بالبيان لتآخيهما في كثير من الأحكام لنصهم على أن المبدل منه إذا تعدد، ولم يف البدل بالعدة، تعين قطعه فيخرج على البدلية فالأولى جعله مبتدأ حذف خبره أي مقام إبراهيم منها >>

شواهد الحديث النبوي الشريف :

لقد أحسن الجضري استثمار شواهد الحديث في تقرير كثير من القواعد النحوية ، من ذلك : ما ذكره من أن حرف النداء مختص بالدخول على الاسم ، وفي دخوله على الحرف ، فإنه يكون لمجرده التنبيه ، وضرب على ذلك أمثله ؛ منها : قوله «يا رب كاسية في الدنيا عارية يوم القيامة» . فقد دخلت (يا) وهي حرف نداء في الأصل على الحرف (رب) ، فخرج من النداء إلى التنبيه .
ومنها ايضا ما ذكره في باب إعراب الفعل أن (ثم) من المواضع التي ينصب الفعل بعدها بإضمار (أن) وجوبا عند الكوفيين ، واستشهد لذلك بحديث : << لا يبولن أحدكم في الماء الدائم ثم يغتسل فيه >> ، بنصب الفعل بعد (ثم) .
ولم يقتصر استشهاد الخضري على ذلك ؛ بل تعدّاه أحيانا إلى ذكر بعض الجوانب الدينية ، منها : تعليقه على قول المصنف :

والله يقضي بهبات وافره لي وله في درجات الآخرة
بأنّ ابن مالك قد بدأ بنفسه في الدعاء ، مستشهدا على ذلك بحديث أبي داود : << كان رسول الله صلى الله عليه وسلّم ، إذا دعا بدأ بنفسه>> وقد يتعرض إلى جانب فقهيّ أيضا ، فقد ذكر أن النهي عن تتبع الرخص إنما يكون من مذاهب متعددة لا في مذهب واحد ، واستشهد عليه بحديث : <<إن الله يحب أن توتي رخصه>> .


وأحيانا يشير إلى جانب لغوي ، فبعد نقله لكلام القاموس عن معنى كلمة (جوار) ، ذكر أن الكثير في الاستعمال العربي تخصيصها بالمرأة وإن كانت حرة ، فتخصيص المرأة بالأمة عرف طارئ ، يقول في ذلك : << وظاهر القاموس إطلاقها على المرأة وإن كانت حرة ، وهو كثير في استعمال العرب ، فتخصيصها بالأمة عرف طارئ منشؤة حديث : <<لا يقل أحدكم عبدى ولا أمتي ؛ فإن العبد والأمة لله ، وليقل غلامي وجاريتي ، أو كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلّم>>

وأحيانا يسوق الحديث لبيان المعنى الدلالي للكلمة وتوضيحه ، فبعد حديثه عن كلمة (عبقري) ، وان العرب تزعم أنه اسم بلد الجن ، قال : <<وفي الحديث { كان صلي الله عليه وسلّم يسجد على عبقري>> ، أي : بساط فيه صبغ ونقوش>>


شواهد الشعر :

لقد استشهد الخضري كثيرا بالأبيات الشعرية في تقدير القواعد النحوية ، غير أن الملاحظ عدم نسبة لهذه الأبيات إلى قائلها غالبا ، بل يكتفي بقوله : < كقوله> و <قال الشعر>
ومن ملاحظ أيضا أنّ استشهاد كان مقتصرا على عصور الاحتجاج ؛ لتصريحه بأن المولد لا يحتج به .


ويتخذ استشهاده بالشعر صورا متعددة ، فأحيانا يستشهد بنصف البيت ، كاستشهاد على أن المعموم من روابط الابتدا بقول الشاعر :

فأما القتال لا قتال لديكم ..................................

فقد استشهد هنا بصدر البيت ، وترك العجز ، وهو قوله :

............................ ولكن سيرا في عراض المواكب

وقد يستشهد بالبيت كاملا كما في معظم شواهده ، من ذلك : استشهاده على حذف الوصول دون صلته بقول حسان :

فمن يهجو رسول الله منكم ويمدحه وينصره سواء

وأحيانا يستشهد ببيتين على مسألة واحدة ، كاستشهاده على تقدير حركة الإعراب على الواو والياء في حال النصب ضرورة بقول الشاعر :

فما سوّدتني عامر عن وراثة أبى الله أن أسمو بأم ولا أب

وقول الآخر :

ما أقدر الله أن يدنى على شحط من داره الحزن ممن داره

فقد قدّرت حركة الإعراب على الواو والياء في هذين البيتين مع النصب ، على الرغم من انّ الحكم فيهما في هذه الحالة إنما هو الإظهار كما هو مشهور ، فالتقدير هنا شاذ ضرورة ، وربما كرر الشاهد الواحد أكثر من مرة ، كاستشهاد بقول الشاعر :

نحن الألي فاجمع جمو عك تم وجههم إلينا


فقد استشهد بهذا البيت في باب (الكلام وما يتألف منه) حين تحدث عن تنوين العوض في نحو :<حينئذ> ، فذكر أنه لا يضر حذف (إذ) لفظا كحذف الصلة لدليل ؛ لقيام التنوين مقامها ، فكانها مذكورة ، ثم أعاد هذا البيت مرة أخري في باب (الموصول) حين أجاز حذف الصلة لدليل معنوي ، والتقدير : الألي عرفوا بالشجاعة .

وكثيرا ما كان يبين موطن الشاهد ، من ذلك قوله في باب الجر : <<وكذا يطرد الحذف في المعطوف على خبر (ليس وما) الصالح لدخول الباء عليه، كقول : بدا لي أنّي لست مدرك ما مضى ولا سابق شيئا إذا كان جائيا بجر (سابق) على توهم الباء فى (مدرك)>> ، فبين هنا موطن الشاهد .

وقد يذكر روايات البيت ويوجهها ، من ذلك : انه لمّا عرض الشارح في (باب المفعول المطلق) أن عامل المصدر يحذف وجوبا في مواضع ، ذكر منها : وقوع المصدر بدلا عن فعله ، علق الخضري على ذلك قائلا : << أي عوضاً عن اللفظ به أي عن التلفظ بفعله، ولو المقدر في المصدر الذي لا فعل له كَبَلْهَ بمعنى تركاً في قوله يصف السيوف: تَذَرُ الجَماجِمَ ضَاحياً هاماتها بَلْهَ الأَكُفّ كأنَّها لم تُخْلَقِ أي ترك الأكفِّ في رواية خفض الأكف بالإضافة فبله، إما منصوب بفعله المهمل، وإن لم يصح النطق به، أو بفعل أمر مرادف لفعله المهمل وهو اترك عند الجمهور أي اترك ذكر الأكف بله أي تركاً أما رواية نصب الأكف فبله اسم فعل بمعنى ترك >>


أولا : تأتي أهمية الحاشية أولا من كونها على أصلين مهمين في النحو العربي ، هما : ألفية ابن مالك وشرحها لابن عقيل ، هذان الأصلان اللذين طارت شهرتهما في الآفاق ، ولقا قبولا من العامة والعلماء .

وقد حاول الخضري إيضاح عبارات النظم والشرح ، مفسرا ألفاظها ومعانيها ، معربا لها في كثير من الأحيان ؛ إذ كان الإعراب بيانا للمعانى ، على عكس كثير من الشراح ، كالمكودي والأشموني ، فقد اقتصر على نظم الألفية فقط مع الشرح ، في حين نجد هناك من اعتنى بشرح ابن عقيل نظم اللفية ، كما في حاشية (فتح الجليل) لأحمد السجاعي .


الثاني : كذلك تظهر أهمية الحاشية في ان صاحبها كان خاتمة المحققين ، لذلك استفاد ممن سبقه في شتى العلوم وأحسن استثمارها ، فجاءت هذه الحاشية غنية بمختلف المعارف .


ثالثا : ومما يزيد من أهميتها أيضا : أنها امتلأت بكثير من الخلافات النحوية التي كان لصاحبها فضل الترجيح بينها ، وهذا ما سأبينه في الفصول القادمة إن شاء الله تعالى .

رابعا : ومن اهميتها : كثرة التعليمات التي يعني بها المؤلف ، وهذا دليل على رسوخ قدمه في العلم ، ويزيد هذا وضوحا الحديث عن منهجه فيما يأتي إن شاء الله .


ذكر الخضري فيما سبق أن فكرة وضع حاشية على شرح ابن عقيل كان أملا يتردد في خاطره ، يقوي تارة ويضعف ، حتي تمّ له بفضل الله تعالى ما يريد ، فكانت الحاشية لا كالحواشي كما قال ، ويتجلى منهجه في النواحي التالية :

أ‌) التمهيد لعناوين الأبواب والفصول بمقدمات وتعريفات غالبا :

لم يكن الخضري يلج إلى الأبواب والفصول مكتفيا بذكر عناوينها منتقلا إلى الشرح كما فعل ابن عقيل ، بل كان يقف مع تلك العناوين وقفه عالم متأمل ، فيحلل ألفاظها حينا ، ويعربها حينا آخر ، ويعلّل تقديم بعض الأافاظ على بعض ، ويعرض إلى تعريفها حينا آخر ، وغير ذلك من الوقفات مع العناوين ، من ذلك ما يأتي :

1) إعراب بعض عناوين الأبواب :

ففي باب (الكلام وما يتألف منه) ‘عرب الخضري هذا العنوان بأنه خبر لمبتدأ محذوف ، وذكر أن فيه حذف مضافين ، وتقدير : هذا باب شرح الكلام وشرح ما يتألف منه ، وقال : إنه اختصر لوضوحه ، ورجّح أن يكون هذا الحذف تدريجا ، فقال : << والأولى أنه اختصر على التجريج ، بأن حذف المبتدأ ثم خبره ، وهو (باب) ، وأنيب عنه (شرح) وأنيب عنه (الكلام)>> ، ثم عرض الأعاريب المختلفة لهذا العنوان .

2) تحليل بعض الألفاظ في العنوان :

أشار في باب النكرة والمعارفة إلى أنهما اسما مصدر لـ ( نكّر ) و ( عرّف ) المشدد ، ومصدران للمخفف أيضا ، يقال : نكرت الرجل – بالكسر – ضد عرفته ، ثم


جعلا اسمي جنس للاسم المنكر والمعرف لا علمين لهما كما قيل ... ثم ذكر العلة في تقديم النكرة على المعرفة ؛ وذلك لكثرتها ؛ إذ كثير من النكرات لا معرفة له كأحد و عريب ، دون عكسه ، ولسبقها تعقيلا واعتبارا ؛ لأنها تدل على الشىء من حيث هو ، والمعرفة لا بد لها من تعيين ما في القصد بنحو صلة أو عهد... إلخ .

3) التعليل لتقديم بعض ألفاظ العاوين على بعض ، أو بعض الأبواب على بعض :

قد يذكر الخضري أحيانا السبب في تقديم بعض ألفاظ العناوين على بعض ، فمثلا في باب (التحذير والإغراء) بعد أن عرض لتعريفها ذكر أن السبب في تقديم الأول هو لتقديم التخلية بالمجمعة على التحلية .

وأحيانا قد يرى أنه ليس هناك فرق بينهما ، فذكر في باب (أعلم وأرى) أنه في نسخ (أرى وأعلم) ، ثم قال بعد ذلك : << ..... والأول يتعدل فيها اللفظان بتقديم كل في محل إذ ليس أحدهما أولى من الآخر حتى يقدم مطلقا>>

كما أنه قد يذكر السبب في تقديم بعض الأبواب على بعض ، ويظهر ذلك جليا في المفاعيل ، فقد ذكر أن السبب في تقديم المفعول له على المفعول فيه هو أنه أدخل منه في المفعولية وأقرب إلى المفعول المطلق ، لكونه مفعول الفاعل حقيقة .


4) تعريف بعض عناوين الأبواب :

لقد عرض الخضري تعريف عناوين الأبواب ، فمثلا نجده في باب (الاستثناء) يقول : << هو لغةً: استفعال من الثني بمعنى العطف لأن المستثنى معطوف عليه بإخراجه من الحكم أو بمعنى الصرف لأنه مصروف عن حكم المستثنى منه. وحقيقته اصطلاحاً الإخراج بألا، أو إحدى أخواتها لما كان داخلاً، أو كالداخل، لكن المراد به في الترجمة المستثنى بدليل ذكره في المنصوبات>>


ويقول عن الإضافة : << لغةً: مطلق إسنادٍ لشيء أي إمالته له، أو نسبته إليه، واصطلاحاً: نسبة تقييديَّة بين اثنين توجب لثانيهما الجر أبداً وإن شئت قلت: إسناد اسم لآخر منزلاً الثاني من الأول منزلة التنوين، أو ما يقوم مقامه كنون الجمع في لزومه لحالة واحدة وهي الجر أبداً ويسمى الأول مضافاً والثاني مضافاً إليه >>

5) ذكر سبب تسمية بعض الأبواب :

قد يذكر الخضري أحيانا السبب في تسمية بعض الأبواب بهذا الاسم ، قال في باب (حروف الجر) : << سميت بذلك لأنها تعمل الجر، كما قيل حروف النصب والجزم لذلك. أو لأنها تجر معاني الأفعال إلى الأسماء أي تضيفها وتوصلها إليها ومن ثم سماها الكوفيون حروف الإضافة >>

وأحيانا يرى الخضري أن تسمية الباب باسم ما أفضل من تسمية باسم آخر ، فقد فضّل تسمية المصنف باب ( النائب عن الفاعل ) على تسمية الجمهور لهذا الباب بـ ( المفعول الذي لم يسم فاعله ) ؛ يقول في ذلك : << هذه الترجمة مصطلح المصنف ، وهي أولى وأخصر من قول الجمهور (المفعول الذي لم يسم فاعله ) ، لأنه لا يشمل غير المفعول مما ينوب كالظرف ، إذ المفعول به هو المراد عند الإطلاق ، ولأنه يشمل المفعول الثاني في نحو : اعطي زيد دينارا ، وليس مرادا ، وإن أجيب بأن تلك العبارة غلبت على ما ينوب عن الفاعل أيّا كان دون غيره >>

6) التعرض لبعض النواحي الصرفية في بعض عناوين الأبواب :

قد يعرض الخضري أحيانا لبعض النواحي الصرفية عند تحليله لعناوين الأبواب ، من ذلك ذره في باب ( التصرف ) أصل هذا اللفظ ، فقال : << أصله تصررف براءين لأن فعله صرَّف بشد الراء، ويجب اشتمال المصدر على جميع حروف فعله، أبدلت الثانية ياء من جنس حركة ما قبلها وخصت بذلك لأن ثقل التكرار إنما حصل بها، وهكذا كل ما وازنه كتقديس وتكريم وتفضيل>>



ب – تمييز النظم والشرح بعبارة : (قوله) :

كان الخضري يصدّ عند شرحه لأبيات الألفية أو عبارات ابن عقيل بلفظ (قوله) ، حتي يميز الأصل – وهو نظم المصنف وشرح ابن عقيل – عن شرحه ، وهذا واضح في جميع الأبواب ، فمثلا حين عرض قول المصنف :

واحدة كلمة والقول عم وكلمة بها الكلام قد يؤم

صدّر شرحه لهذا البيت بلفظ : <<قوله>> ، ثم أتى بلفظ المصنف ( عم ) وشرحها بقوله : << (عم) هو كغيره من الأافاظ المشددة الموقو عليها في الشعر .... إلخ>> وكذلك فعل عند شرحه لعبارات ابن عقيل ، فنحن عرّف الشارح الكلام عند النحويين بأنه اللفظ المفيد فائدة يحسن السكوت عليها ، علق الخضري على ذلك فقال : << قوله : ( فائدة يحسن السكوت عليها ) أخذ هذا القيد من قوله : ( كاقسم ) كما سيصرح به ...>> .
جـ - الأمانة العلمية :

إن المطالع للحاشية يجد نصوصا كثيرة منقولة ، فقد كان مؤلفها خاتمة المحققين كما ذكرت سابقا ، لكنه مع هذا تجده أمينا فيما ينقل ، وقد تجلت تلك الأمانة في المظاهر الاتية :

1) نسبة النص إلى صاحبه :

كان الخضرى إذا نقل نصا أشار إلى صاحبه بلفظ <<أفادة>> أو بلفظ << كما قاله >> ثم يذكر اسم العالم ، من ذلك انّه ذكر في حديثه عن أصل ( لبّيك ) ذكر أنه << من البّ بالمكان إذا أقام به ، فحذف الفعل و أقيم المصدر مقامه ، فصار البابان لك ، ثمّ حذفت زواءده ، وحذف الجار >> ، ثم نقل رأي الرضي في ذلك فقال : <<يجوز كونه من لبّ بمعنى ألب ، أي أقام ، فلا يكون محذوف الزوائد ، فقاله الرضي >> ، فذكر أنّ هذا النص للرضى .

2) الإشارة إلى أسم الكتاب المنقولة منه النص :

قد يشير الخضري أحيانا إلى اسم الكتاب الذي ذكر فيه النص ، مثلا حين نقل نصا عن الهمع في حديثه عن إذ ، فقال : << وفي الهمع يقبح إضافة إذ إلى اسمية عجزها فعل ماض كجئت إذ زيد قام دون: إذ زيد يقوم، لأن إذ للماضي فيقبح أن تفصل منه>>

3) وضع علامة الانتهاء دلالة على أن النص لغيره :

كان الخضري يضع علامة الانتهاء – اهـ - في كثير من النص لدلالة على أن هذا ليس له ، ذلك حينما ذكر الخضري بانه لم يكن منفردا على أن عطاء مصدرا ، بل كان متابعا لوالده ، وأن الدماميني قد وافقهما على ذلك ، فقال : << لم ينفرد به بل تبع والده وجرى عليه الدماميني في شرح التسهيل، فقال: ينبغي أن يقيد لبعض الناقص بكونه أكثر من حرف كما قيده المصنف في شرحه كالوضوء والغسل والكلام والعرف والعون والكبر لبعد ما بينها وبين أفعالها أي توضأ واغتسل وتكلم واعترف وأعان وتكبر، وأما نحو: العطاء والثواب، فمصدران لقربهما من الفعل، إذ الأصل إعطاء وأثواباً فحذف زائدهما وهو الهمزة وحرِّك ما بعدها ليصح الابتداء به ا.هـ.>>

د – ظهور ثقافة الخضري المتنوعة :

كان الخضري عالما كبارا ، ثقافته لم تقتصر على علم النحو والصرف فقط ، بل تجاوز مليان من الثقافة . من




bersambung.... malehnye den nak naip huuu..
TERUSKAN PEMBACAAN ANDA :) - Bahas yg separuh siap huuu...

40 Nasihat Saiyidina Ali Ibn Abi Talib



Berikut adalah 40 nasihat Saidina Ali Bin Abi Talib dalam kitabnya Nahjul Balagh dan kitab Al-bayan wattabyin oleh Imam Abu Othman Ibn Bahr R.A..



1. Pendapat seorang tua adalah lebiih baik daripada tenaga seorang muda.

2. Menyokong kesalahan adalah menindas kebenaran.

3. Kebesaran seseorang itu bergantung dengan qalbunya yang mana adalah hanya sekeping daging.


5. Jagailah ibubapamu, nescaya anak anakmu akan menjagai kamu.

6. Bakhil terhadap apa yang ditangan adalah tidak mempunyai kepercayaan terhadap Allah s.w.t.

7. Kekayaan seorang bakhil akan turun kepada ahli warisnya atau ke angin. Tidak ada yang lebih terpencil daripada seseorang bakhil.

8. Seorang arif adalah lebih baik daripada arif. Seorang jahat adalah lebih baik dari kejahatan.

9. Ilmu adalah lebih baik daripada kekayaan kerana kekayaan harus dijagai, sedangkan ilmu menjaga kamu.

10. Jagalah harta bendamu dengan mengeluarkan zakat dan angkatkan kesusahanmu dengan mendirikan solat.

11. Sifat menahan kemarahan adalah lebih mulia daripada membalas dendam.

12. Mengajar adalah belajar.

13. Berkhairatlah mengikut kemampuanmu dan janganlah menjadikan keluargamu hina dalam kemiskinan.

14. Insan terbahagi kepada 3 : mereka yang mengenal Allah, mereka yang mencari kebenaran dan mereka yang tidak berpengetahuan dan tidak mencari kebenaran.
Golongan terakhir inilah yang paling rendah dan tidak baik sekali dan mereka akan ikut sebarang ketua dengan buta seperti kambing.

15. Insan tidak akan melihat kesalahan seorang yang bersifat tawadhu' dan lemah.

16. Janganlah kamu takut kepada sesiapa melainkan dosamu terhadap Allah.

17. Mereka yang mencari kesilapan dirinya sendiri adalah selamat daripada mencari kesilapan orang lain.

18. Harga diri seseorang itu adalah berdasarkan apa yang ia lakukan untuk memperbaiki dirinya.

19. Manusia sebenarnyasedang tidur tetapi akan bangun apabila ia mati.

20. Jika kamu mempunyai sepenuh keyakinan akan Al Haq dan kebenaran, nescaya keyakinanmu tetap tidak akan berubah walaupun terbuka rahsia rahsia kebenaran itu.

21. Allah s.w.t merahmati mereka yang kenal akan dirinya dan tidak melampaui batasnya.

22. Sifat seseorang itu tersembunyi disebalik lidahnya.

23. Seseorang yang membantu adalah sayapnya seseorang yang meminta.

24. Insan tidur diatas kematian anaknya tetapi tidak tidur diatas kehilangan hartanya.

25. Barangsiapa yang mencari qpq yqng tidak mengenainya nescaya hilang apa yang mengenainya.

26. Mereka yang mendengar orang yang mengumpat terdiri daripada golongan mereka yang mengumpat.

27. Kegelisahan adalah lebih sukar dari kesabaran.

28. Seorang yang hamba kepada syahwatnya adalah seorang yang lebih hina daripada seorang hamba kepada hamba.

29. Orang yang dengki, marah kepada orang yang tidak berdosa.

30. Putus harapan adalah satu kebebasan, mengharap (kepada manusia) adalah suatu kehambaan.

31. Sangkaan seorang yang berakal adalah suatu ramalan.

32. Seorang akan mendapat teladan diatas apa yang ia lihat.

33. Taat kepada perempuan (selain ibu) adalah kejahilan yang paling besar.

34. Kejahatan itu mengumpulkan kecelakaan yang memalukan.

35. Jika berharta, berniagalah dengan Allah dengan bersedekah.

36. Janganlah kamu lihat siapa yang berkata tetapi lihatlah apa yang dikatakannya.

37. Tidak ada percintaan dengan sifat yang berpura pura.

38. Tidak ada pakaian yang lebih indah daripada keselamatan.

39. Kebiasaan lisan adalah apa yang telah dibiasakannya.

40. Jika kamu telah menguasai musuhmu, maafkanlah mereka, kerapa perbuatan itu adalah syukur kepada kejayaan yang telah kamu perolehi.esok takkan sama dengna hari ini, seperti mana hari ini tak sama dengan semalam...."

TERUSKAN PEMBACAAN ANDA :) - 40 Nasihat Saiyidina Ali Ibn Abi Talib

12/18/09

Selamat Menyambut Tahun Baru 1431



"Sesungguhnya orang-orang yang berhijrah serta berjihad dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah, dan orang-orang (Ansar) yang memberi tempat kediaman dan pertolongan (kepada orang-orang Islam yang berhijrah itu) mereka semuanya menjadi penyokong dan pembela antara satu sama lain" Al-Anfal 8:75

Muharram tiba lagi, kedatangan muharram mengimbas kembali perjalanan hijrah baginda nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam dari Makkah ke Madinah, satu permulaan episod sejarah bermulanya penyebaran agama Islam ke serata dunia. Di sepanjang perjalanan siri penghijrahan ini telah tercatat pelbagai kisah pengorbanan serta perjuangan para sahabat dalam mempertahankan islam serta memperjuankannya. Bermula dengan tekanan yang diberikan oleh kaum musyrikin Makkah terhadap umat Islam, Rasulullah telah mendapat perintah untuk berhijrah ke Yathrib yang kini dikenali dengan nama Madinah.

Peritiwa hijrah ini menjadi nadi utama dalam siri awal penyampaian dakwah islamiyah ke serata dunia. Islam bukan sahaja dikenali malah dikagumi kawan serta digeruni lawan. Hijrah mengajar kita erti kehidupan,mengajar kita erti pengorbanan, mengajar kita erti persaudaraan dan mengajar kita erti perjuangan. Terdapat banyak sekali hikmah serta pengajaran yang dapat kita ambil dalam peristiwa bersejarah ini, antaranya :

1. Keimanan : Iman yang kental serta untuh melahirkan pejuang yang tabah dalam menulusuri keperitan dalam penghijrahan. Dengan keimanan mereka sanggup meninggalkan kesenangan hidup, dengan iman mereka sanggup melupakan kampung halaman, dengan iman juga mereka rela berpisah dengan insan yang tersayang,insan yang tercinta yang berbeza akidah. Keimanan yang dipertahankan melahirkan ketenangan serta ketenteraman dalam diri, segala kesusahan,keperitan dalam perjuangan yang dilalui tidak menjadi penghalang apabila iman tetap kukuh di dalam diri. Oleh yang demikian itu, bermula dengan kedatangan muharram pada tahun ini sama-sama kita beriltizam bersungguh-sunguh dalam meningkatkan keimanan kita agar dapat mencontohi serta menuruti semangat perjuangan nabi Muhammad Sallahu Alaihi wasllam dan para sahabat.

2. Pengorabanan : Bertunjangkan keimanan yang kental dan ketaatan yang tinggi pada perintah Allah dan rasulNya,orang-orang yang telah beriman ketika itu sanggup berkorban meninggalkan harta benda juga ahli keluarga mereka yang masih dalam kekufuran dengan berhijrah ke Madinah secara senyap-senyap demi menyelamatkan akidah dan nyawa mereka. Daripada kisah pnghijarahan ini juga dapat kita lihat betapa hebatnya kasih sayang saidina Ali kepada baginda dengan sanggup menggantikan baginda di tempat pembaringan sebagai umpan kepada orang kafir yang ketika itu sedang memburu baginda.Dengan pengorbanan saidina Ali itu,maka baginda dan sahabat setianya, abu bakar As-Siddiq Berjaya menyelusup keluar dari Mekah menuju ke madinah. Maka tersebarlah Islam di sana yang menyinari seluruh Yathrib yang akhirnya digelarMadinah AL Munawwarah,Bandar yang Bercahaya,dengan cahaya islam.

Ternyata tanpa keimanan yang teguh dan kecintaan seseorang hamba kepada Allah s.w.t. serta semangat jihad untuk berjuang dan berkorban apa sahaja, pasti hijrah tidak dapat dilakukan sebagaimana yang dilakukan pada zaman Rasulullah s.a.w.

Konsep hijrah dulu dan kini tidak jauh bezanya. Namun kini penghijrahan yang berlaku tiada lagi merentasi padang pasir,menunggangi unta kerana ingin menyelamatkan diri dari diburu orang kafir juga demi menyelamatkan aqidah. Kerana Islam ketika ini,sudah cukup selesa dan bebas untuk diamalkan diserata dunia. Biarpun begitu, kita masih berpeluang melakukan hijrah iaitu hijrah secara peribadi , hijrah hati dengan melangkah ke arah kebaikan dan meninggalkan keburukan serta kemungkaran. Hijrah daripada individu yang tidak bermutu kepada individu yang bermutu dari segi akidah, syariat dan akhlak.

Jika saban tahun umat manusia seluruh dunia begitu teruja mengadakan sambutan tahun baru atau istilah glamournya” new year celebration” dengan sambutan juga ucapan tahun baru , happy new year dan lain-lain yang begitu hebat sekali. Tidak lupa dengan azam-azam baru yang hebat-hebat yang sering berubah tiap kali tibanya tahun baru dengan harapan semoga tahun baru itu adalah lebih baik dari sebelumnya.

Jadi,kenapa tidak pula kita umat islam menyambut awal muharam iaitu tahun baru, bulan baru dalam islam yang dicetuskan oleh saidina Umar Al-Khattab sebagai perkiraan calendar islam dengan memasang niat juga azam baru untuk menjadi umat islam yang lebih hebat dan lebih baik .

Tidak perlulah kita menyambut sambutan tahun baru islam ini dengan percikkan bunga api juga konsert hiburan yang lazimnya diadakan bersempena kedatangan tahun baru saban tahun, sebaliknya sambutlah ketibaan tahun baru islam ini dengan menghayati dan menyoroti perjuangan dan pengorbanan baginda dan para sahabat dalam penghijrahan mereka demi menyelamatkan akidah mereka seterusnya menyebarkan islam dimuka bumi ini.

Semoga dengan menghayatai kisah-kisah perjuangan seperti ini mampu menanam semangat “hijrah” dalam setiap diri kita untuk menjadi seorang islam yang hebat dan lebih menghargai “Islam” itu sendiri seterusnya menanamkan azam untuk melihat islam lebih gemilang pada masa akan datang.

Dalam konteks kita sebagai seorang pelajar pula,marilah kita sama-sama bermuhasabah diri bersempena bermulanya tahun baru dan bulan baru Islam ini untuk memperbaiki segala kelamahan,kekurangan juga kesilapan yang telah kita lakukan . Tambahilah buku amalan kita dibulan baru ini dengan memperbanyakkan ibadah dan melakukan kebajikkan serta perkara kebaikan . Firman Allah Taala lyang bermaksud:

"Sesungguhnya berjaya dan beruntunglah orang yang menyuci (membersihkan) jiwanya." (Surah Al-A’la, ayat 14)

Oleh itu,sekali lagi saya ingin mengajak dan menyeru kepada rakan-rakan semua juga kepada diri saya sendiri untuk sama-sama berusaha melakukan “penghijrahan diri” kepada lebih baik. Yang dulunya culas ke kuliyah, ubah kepada rajin ke kuliyah. Yang dulu sering mengasingkan diri dari program-program ilmiah ,program DPM,PMRAM mahupun OPZ, ubah lah kepada seseorang yang sering berada di barisan hadapan tiap kali program-program ilmiah di adakan, yang dulunya bergaul bebas tanpa batasan, berubahlah kepada seorang yang sentiasa memelihara maruah diri dari melangkaui batasan pergaulan begitu juga segala perubahan daripada negative kepada lebih positif.

Sepotong hadith qudsi Dari Abi Zar r.a., Rasulullah SAW bersabda,"Firman Allah Taala: Wahai hamba-hamba-Ku, kamu semua melakukan salah dan silap setiap masa dan Aku adalah pengampun dosa-dosa, maka pohonlah keampunan daripada-Ku nescaya Aku akan ampunkan..." (Hadis Riwayat Muslim)

Bukanlah penghijrahan diri yang diharapkan adalah 100% tetapi cukuplah andainya setiap hari ada sahaja perubahan kepada lebih baik yang kita dapat lakukan. Walaupun perubahan itu hanya lah 1% , tetapi ia tetap membawa erti yang besar kerana”penghijrahan diri” ini bukanlah sesuatau yang mudah untuk dilakukan, sebaliknya ia memerlukan kekuatan dan keazaman diri yang kuat dan teguh untuk melakukannya. Firman Allah lagi didalam Alquran yang bermaksud:

“Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum sampai kaum tersebut mengubah nasibnya sendiri”(Ar-Ra’d:11)

Untuk akhirnya, saya mendoakan dan mengharapakan semoga tahun baru dan bulan baru islam ini akan menjadi tahun baru yang penuh gemilang buat kita juga umatIslam. Semoga tahun ini,bulan ini juga hari ini lebih baik dari sebelumnya.

"Beruntunglah orang yang hari ini lebih baik dari semalam, terpedayalah orang yang hari ini sama seperti semalam, dan celakalah orang yang hari ini lebih buruk dari semalam

"Ya Tuhan kami, berilah kami (kebaikan) di dunia, dan tiadalah baginya bahagian (yang menyenangkan) di akhirat." "Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari siksa neraka."(Al-Baqarah:200-201)

TERUSKAN PEMBACAAN ANDA :) - Selamat Menyambut Tahun Baru 1431

12/4/09

Ayat Quran Palsu, Berhati2!!!



Assalamualaikum W.b.t.

Maklumat ini adalah pemberitahuan daripada seorang muslimin yang prihatin (Mohamad Hazari) dalam Bahasa Inggeris tetapi telah di Bahasa Melayukan.... Apabila saudara-saudari hendak membeli Al-Quran terutamanya yang dalam edisi baru, maka berhati-hatilah kerana terdapat 4 surah yang palsu hasil ciptaan kafir laknatullah.....surah-surah tersebut adalah :

a) Al-Iman
b) Al-Wasaya
c) At-Tajassud
d) Al-Muslimoon

Sekiranya anda kurang pasti....layari website ini di dalam website ini terdapat surah tersebut dan maksudnya sekaligus. (website ni ana dah bukak tapi 'page not found' mungkin website ni telah dibuang)


Selain itu, jangan sekali-kali anda layari thequran kerana segala isinya adalah palsu....
Dengan ini.....saya berharap anda sekalian dapat forwardkan mesej ini kepada seramai mungkin umat Islam.... walaupun berita ini sudah lama supaya kita lebih berwaspada...Sesungguhnya, pahalalah yang akan anda terima,

Sekian, Wassalam....
--- End forwarded message ---


Subject: ayat palsu: Be Carefull!!

Beberapa waktu yang lalu saya memperoleh informasi ttg surat-surat palsu yang disisipkan dalam Al Qur'an cetakan terbaru. Mungkin sudah banyak ikhwan dan akhwat pembaca yang telah mengetahui.


Alhamdulillah, dengan bantuan rekan-rekan muslimin, saya telah dibantu untuk menterjemahkan isi surat-surat palsu tsb tsb. Sayang untuk penulisan dalam text Arab belum boleh dilakukan di e-mail ini (berhubung tidak ada kemudahan Arabic Text). Berikut terjemahan isi surat-surat palsu tsb.


Surat At-Tajassud (Penjelmaan)


  1. Puji syukur kepada-Nya yang telah menciptakan syurga yang tanpa batas.
  2. Dia ciptakan bumi yang sebahagian terdiri daripada air dan sebahagian lagi tanah.
  3. Katakan pada orang-orang yang telah diperdaya oleh ajakan syaitan : fikiranmu telah dibutakan sehingga kamu menuduh bahawa Allah itu keliru dan menjadi pengikut syaitan.
  4. Syaitan akan selalu menjadi musuh yang paling besar bagi manusia.
  5. Jika Allah menghendaki, Dia boleh membuat seorang anak dari batu, seperti yang telah Dia katakan pada alam ini : jadilah, maka akan jadi mustahil bagi Allah bahwa Dia harus menukarkan keputusan-Nya dengan orang lain.
  6. Mustahil bagi Allah bahawa Dia harus mengambil satu dari mahluknya sebagai anak.
  7. Katakan pada orang-orang yang masih meragukan apa yang telah diberitakan sebelumnya ; Kristus adalah bukan makhluk Allah, dia telah bersama Allah pada awalnya dan akan selalu bersama-Nya.
  8. Dalam Dia (Allah) dan dari Dia, dia (Kristus) berasal, bersama dengan jiwa-Nya, satu Tuhan, abadi, satu dan tidak lebih dari satu.
  9. Seperti seorang ayah yang mengirimnya kepada umat manusia seperti yang telah Dia janjikan.
  10. Dia tiupkan/turunkan roh seperti sabda-Nya ke dalam rahim seorang perawan yang akan lahir sebagai manusia
  11. Dia berbaur dengan manusia biasa, berwujud seperti manusia, mati sebagai pengorbanan atas nama manusia dan seperti manusia, juga dia dikuburkan/dimakamkan.
  12. Dan seperti Bapa yang ada di Syurga, setelah 3 (tiga) hari dia naik.
  13. Bagi siapa yang tidak percaya keajaiban-Nya, dan mengatakan hal-hal yang buruk tentang-Nya.
  14. Allah tidak akan melepas kanmu dari kemurkaan-Nya.
  15. Tapi bagi siapa yang percaya pada-Nya dan pada Almasih-Nya, mereka akan mendapatkan pengampunan dan syurga dimana mereka hidup abadi.
Surat Al-Iman (kepercayaan)

  1. Cerita tentang beberapa pengikut dalam kitab, pada saat badai menghantamnya ketika mereka sedang berlayar.
  2. Kemudian mereka melihat bayangan Kristus berjalan di atas air. Mereka lalu berkata : Apakah Tuhan kita itu sedang menertawakan kita atau kita yang sedang gila ?
  3. Lalu terdengar suara aneh yang berkata : jangan takut ini aku, apakah kamu tidak melihat ?
  4. Maka, satu dari mereka berteriak : Tuhanku, bimbinglah aku, jika Kau memang disini, untuk berjalan di atas air. Ya Allah jadikanlah keraguanku ini menjadi sesuatu yang pasti.
  5. Dia (Allah) berkata padanya : kemarilah dan jadilah mu'jizat/keajaiban yang akan selalu diingat.
  6. Dan jadilah sang pengikut/umat tersebut berjalan, dia lalu lihat betapa kencangnya badai yang datang sehingga dia menjadi takut akan tenggelam, lalu dia berteriak lagi kepada Tuhannya untuk minta pertolongan.
  7. Dan Dia mengeluarkan tangan-Nya dan menariknya sambil berkata : Oh ? Kamu mempunyai sedikit kepercayaan, itulah hadiah/pahala bagi kamu sekalian yang ragu.
  8. Dan segera setelah Dia pergi dengannya dengan kapal tersebut, badai reda dan si pengikut ini mengucapkan terima kasih pada-Nya dan berkata;
  9. Kau adalah benar-benar anak Tuhan; dalam dirimu kami percaya dan di depan-Mu kami berlutut.
  10. Dia berkata : Suka cita adalah untuk mereka yang percaya tanpa mencampuradukkan kepercayaan mereka dengan sesuatu yang meragukan. Itulah hasil yang sebenarnya.
Surat Al-Muslimun


  1. Alief lam saad miim.
  2. Katakanlah : Hai kaum muslimin, kamu sekalian sudah tersesat jauh.
  3. Bagi yang tidak percaya kepada Allah dan Kristus-Nya, akan menikmati hari akhirnya dalam nyalaan api dan seksaan yang pedih.
  4. Beberapa wajah pada hari itu akan terlihat memelas dan ketakutan mencari pengampunan dari Allah dan Allah akan menolong apa yang Dia inginkan (untuk ditolong).
  5. Pada hari itu Sang Maha Pengampun berkata : Hai umat-Ku, Aku telah menguruniakan padamu petunjuk dalam Taurat dan Injil.
  6. Dan kamu seharusnya tidak memungkiri apa yang telah Aku perintahkan kepadamu dan menyesatkan diri dari jalan yang benar.
  7. Mereka berkata : kami tidak tersesat sendiri tapi dia (Muhammad) yang telah dijadikan salah satu utusan (Allah) telah salah memimpin kami.
  8. Dan Allah berkata : Hai Muhammad, kau telah memmujuk umat-Ku dan menyebabkan mereka tidak mempercayai.
  9. Dia berkata : ya Tuhanku, adalah syaitan yang telah memmujukku dan yang sebenarnya akan selalu mengganggu anak-cucu Adam.
  10. Dan Allah akan meng ampuni orang-orang yang telah terpujuk dan lalu menyesal dan dia akan memaksa dia yang telah terpujuk oleh syaitan, yang menyedihkan.
  11. Dan jika Allah memerintahkan sesuatu, Dialah yang paling tahu apa yang diperintahkan dan Dia dapat melakukan segalanya.
Surat Al-Wasaya (comandements) (Perintah Allah)
  1. Alief lam miim dzal
  2. Kami telah kirimkan kepadamu seorang pembawa berita.
  3. (Sesungguhnya) untuk mengatur apa sahaja di dunia ini supaya berjalan dengan semestinya.
  4. Dia yang patuh akan aturan-Mu, akan baik bagi dirinya sendiri dan bagi dia yang tidak patuh akan menerima kenyataan yang pahit.
  5. Kami telah memberi Musa sepuluh perintah Tuhan (ten comandements) Kami berikan kepadamu (banyak) sepuluh yang lain, seperti kami jadikan kamu sebagai nabi terakhir dan mengangkatmu sebagai raja mereka.
  6. Kamu hapus apa yang ingin kamu hapus dari perintah yang telah Aku berikan pada mereka seperti yang telah Kami izinkan padamu untuk merubah keputusan-keputusan kami.
  7. Katakan pada umat-Ku yang percaya untuk bersembunyi manakala mereka menguap untuk menghindari dari tertawaan syaitan dan untuk mengagungkan Allah manakala mereka bersin.
  8. (dan katakan padanya) untuk tidak memelihara anjing di rumah dan tidak memasang/menggantungkan gambar di dinding rumah mereka.
  9. Dan jika mereka memakai sepatu (katakan pada mereka) pakailah yang kanan dahulu sebelum yang kiri dan jika mereka tidak mematuhi hal tersebut mereka akan mendapat dosa besar.
  10. Dan bila mereka menjawab ajakan alam (katakan pada mereka) untuk menghapus yang akhir dengan tiga buah batu dan hindari menggunakan kotoran kerana itu adalah makanan jin dan itulah maka terlarang bagi orang-orang yang percaya.
  11. Katakan pada umat-Ku yang percaya, untuk menyerang siapapun dan membunuh untuk menjaga miliknya dan barang siapa yang tidak pernah punya keinginan untuk menyerang itu dia akan mati sebagai orang munafik dan akan dicampakkan (di hari kiamat)
  12. (dan katakan) pada yang takut ilmu sihir untuk makan tujuh kurma dan Allah akan menyelamatkannya dari sihir tersebut dan menjauhkannya.
  13. Katakan pada umatku jika mereka ingin bersumpah, bersumpahlah kerana Allah sebanyak yang dia suka.
  14. Dan (katakan padanya) untuk menikahi wanita yang menurutnya baik, atau tiga atau empat, sehingga Kami mudahkan agama baginya.
  15. Dan jika kamu memperpendek perintah itu panggil Jibril dan dia akan segera datang.
  16. Dan jika Jibril sibuk, pergilah ke Warakah bin Naufal dan mintalah pertolongan darinya sebelum Kami ambil nyawanya dan wahyu itu akan mustahil datang padamu.
sumber : http://penawar9001.blogspot.com/
TERUSKAN PEMBACAAN ANDA :) - Ayat Quran Palsu, Berhati2!!!