kebahagiaan..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

4/29/09

TataLaku dan Disiplin Menurut Perspektif Islam




Di petik dari blog ust Nasruddin Tantawi

Muqaddimah

Islam diutuskan oleh Allah swt. sebagai petunjuk dan pedoman bagi manusia agar mereka mencapai sebuah kehidupan yang baik dan bahagia di dunia jua akhirat .

Malah suatu yang diketahui umum bahawa Islam tidak terhenti sebagai agama yang menghubungkan spiritual hamba dengan tuhannya semata mata malah Islam juga adalah satu cara hidup yang syumul merangkumi seluruh aspek kehidupan manusia .

Lantaran itu , Islam meletakkan sistem hubungan manusia dengan tuhannya , hubungan manusia dengan manusia yang lain dan pengurusan manusia terhadap dirinya sendiri .

TataLaku dan disiplin hidup seorang insan adalah tertakluk di bawah kurikulum pengurusan
dan hubungan manusia dengan manusia yang lain malah pengurusan manusia terhadap dirinya sendiri .

Islam , Disiplin dan TataLaku .

Rasulullah saw. pernah bersabda :

إِنَّمَا بُعِثْتُ لأُتَمِّمَ مَكَارِمَ اْلأَخْلاَق

( Riwayat Imam malik fi Muwatta’ )

Maksudnya : Sesungguhnya aku diutuskan ( oleh Allah ) bagi menyempurnakan kemuliaan tataLaku .

Diriwayatkan dari At Tarmizi , dari Abi Darda’ rha. bahawa nabi saw. bersabda :

ما مِن شئٍ أَثْقَلَ في مِيْزَانِ اْلمُؤْمِنِ يَوْمَ اْلقِيَامَةِ مِن حُسْنِ اْلخُلْقِ وَ إنَّ اللهَ تعالى لَيَبْغَضُ اْلفَاحِشَ اْلبَذِيْء

Maksudnya : Tiadalah sesuatu yang paling memberati timbangan seorang mukmin pada hari qiamat kelak selain daripada kemuliaan tataLaku dan sesungguhnya Allah swt. teramat murka tataLaku yang keji ( menyeleweng ) lagi hina .

Disiplin adalah pengurusan tataLaku agar ianya tidak semata – mata terhenti diatas nilainya yang baik dan mulia tetapi kebaikan dan kemulian tataLaku itu ditadbir agar menepati ketetapan , arahan dan peraturan yang baik pula .



Asas Pembentukan TataLaku dalam Manhaj Deenul Islam.

Manhaj 1 : (10 asas pembentukan dari Surah Al Furqan . Ayat 63 – 76 )

63. Dan hamba-hamba Allah (tuhan yg bersifat Ar rahman), ialah mereka Yang berjalan di bumi dengan merendah diri, dan apabila orang-orang Yang berkelakuan kurang adab menghadapkan kata-kata kepada mereka, lalu mereka menjawab dengan perkataan Yang baik dan sejahtera .

64. Dan mereka adalah orang yang tekun mengerjakan Ibadat kepada Tuhan mereka pada malam hari dengan sujud dan berdiri

65. Dan juga mereka Yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, hindarkanlah azab neraka jahannam dari kami, Sesungguhnya azab seksaNya itu adalah kebinasaan yang kekal .

66. Sesungguhnya neraka jahannam itu tempat penetapan dan tempat tinggal Yang amat buruk ,

67. Dan juga mereka adalah orang Yang apabila membelanjakan hartanya, tiadalah melampaui batas dan tiada bakhil kedekut , dan (sebaliknya) perbelanjaan mereka adalah betul sederhana di antara kedua-dua cara (boros dan bakhil) itu.

68. Dan juga mereka adalah orang Yang tidak menyembah sesuatu Yang lain bersama-sama Allah, dan tidak membunuh jiwa Yang diharamkan Allah , kecuali dengan jalan Yang hak (yang dibenarkan oleh syarak), dan tidak pula berzina , dan sesiapa melakukan Yang demikian, akan mendapat balasan dosanya

69. Akan digandakan baginya azab seksa pada hari kiamat, dan ia pula akan kekal di dalam azab itu dengan menerima kehinaan

70. Kecuali orang Yang bertaubat dan beriman serta mengerjakan amal Yang baik, maka orang-orang itu, Allah akan menggantikan (pada tempat) kejahatan mereka dengan kebaikan; dan adalah Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

71. Dan sesiapa Yang bertaubat serta beramal soleh, maka Sesungguhnya (dengan itu) ia bertaubat kepada Tuhannya dengan sebenar-benar taubat

72. Dan mereka juga adalah orang Yang tidak memberikan kesaksian palsu , dan apabila mereka bertembung dengan orang yang melakukan perbuatan yang sia-sia dan tidak berfaedah , mereka berlalu dengan menjaga kehormatan dirinya.

73. Dan juga mereka adalah orang yang apabila diberi peringatan dengan ayat-ayat keterangan Tuhan mereka, tidak mereka bersikap seperti orang yang pekak dan buta .

74. Dan juga mereka adalah orang yang berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhan kami, anugerahlah kepada kami pasangan hidup dan zuriat keturunan kami: sebagai penenang jiwa kami, dan Jadikanlah Kami Imam ikutan bagi orang-orang Yang bertaqwa.

75. Mereka itu semuanya akan dibalas dengan mendapat tempat Yang tinggi di syurga disebabkan kesabaran mereka, dan mereka pula akan menerima penghormatan dan ucapan Selamat di dalamnya

76. Mereka kekal di dalam syurga itu , sedang ia adalah sebaik – baik tempat menetap dan tempat tinggal .




Manhaj 2 : ( 4 asas pembentukan dari Surah Al Asr . Ayat 1 – 3 )

1. Demi Masa ! 2. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian 3. Kecuali orang-orang Yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran.

4 Asas tersebut :

AL ImaanubiLLah ( Yakin kepada Allah )
Amal Soleh
Berpesan – pesan dengan prinsip kebenaran
Berpesan – pesan dengan kesabaran ( dalam menghadapi dugaan )

4 Asas tersebut membentuk kategori perlaksanaan .

Kategori 1 : ( AL Imaanubillah & AL A’malussooleh )

Adunan Iman dan Amal Soleh dalam kehidupan insan melahirkan Itqanul A’mal ( kerja yang tekun dan bersungguh – sungguh ) . Ini akan melahirkan peningkatan prestasi dan kualiti tugas serta tanggungjawab yang dilaksanakan .

Pengaruh Iman dan Amal Soleh yang menguasai peribadi insan akan menjadikan mereka komited dan pro aktif dengan segala amanah dan tanggungjawab yang digalaskan kepada mereka .

Kawalan Iman dan Amal Soleh yang membalut naluri dan sanubari insan , meletakkan mereka dalam satu benteng yang kukuh , menyelamatkan mereka dari serangan virus mazmumah dan fitnah material yang membinasakan mereka .

Kategori 2 : ( At Tawasau bil Haqqi & At Tawasau bissobri )

Kategori yang kedua ini berorientasi untuk mengislahkan ( memulihara ) individu dan masyarakat seterusnya membina Daulatul Faadhilah ( negeri yang penuh kemuliaan justeru mendapat ganjaran material dan keampunan Ilahi ) dan Ummatus Soolehah ( ummat yang terbaik dengan mewujudkan 3 elemen terpenting sebagaimana yang telah digariskan oleh Allah dalam surah Ali Imraan Ayat 110 .)

110. Aali Imraan : Kamu (Wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat Yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat Segala perkara Yang baik dan melarang daripada Segala perkara Yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman). dan kalaulah ahli Kitab (Yahudi dan Nasrani) itu beriman (sebagaimana Yang semestinya), tentulah (iman) itu menjadi baik bagi mereka. (Tetapi) di antara mereka ada Yang beriman dan kebanyakan mereka: orang-orang Yang fasik.



3 elemen tersebut ialah :

Al Amrubil ma’ruf ( menguatkuasakan syariat )
An Nahyu anil Mungkar ( mencegah kemungkaran )
Al Imaanubillah ( beriman/yakin kepada Allah )

Penegasan terhadap Pembentukan TataLaku dan Disiplin yang Soleh .

Penegasan 1 : ( Bersihkan diri dgn taqwa dan hindarkan diri dari maksiat )

Dari surah Asy Syams Ayat : 7 - 10

7. Demi diri manusia dan Yang menyempurnakan kejadiannya (dengan kelengkapan Yang sesuai dengan keadaannya)

8. Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan Yang membawanya kepada kejahatan, dan Yang membawanya kepada ketaqwaan

9. Sesungguhnya berjayalah orang Yang menjadikan dirinya – Yang sedia bersih – bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan)

10. Dan Sesungguhnya hampalah orang Yang menjadikan dirinya – Yang sedia bersih – itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat).

Penegasan 2 : ( Hati yang murni dan tulus ikhlas dlm melaksanakan tugas )

Hadith yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Abi Hurairah rha. katanya Rasulullah saw bersabda :

إِنَّ اللهَ تعالى لاَ يَنْظُرُ إِلىَ أَجْسَامِكُمْ وَ لاَ إِلىَ صُوَرِكُمْ وَ لكِنْ يَنْظُرُ إِلىَ قُلُوْبِكُمْ

Maksudnya : Sesungguhnya Allah taala tidak memandang kepada penampilan tubuh badan kamu dan tidak juga kepada penampilan zahir kamu akan tetapi Allah swt memandang kepada hati kamu .

Penegasan 3 : ( Positif dalam melakukan kebaikan dan menjadi contoh )

مَنْ سَنَّ في اْلإِسْلاَمِ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا بَعْدَهُ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أُجُوْرِهِمْ شَىْءٌ وَ مَنْ سَنَّ في اْلإِسْلاَمِ سُنَّةً سَيِّئَةً كَانَ عَلَيْهِ وِزْرُهَا وَ وِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا مِنْ بَعْدِهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَنْقُصَ مِنْ أَوْزَارِهِمْ شَىْءٌ .

Maksudnya : Sesiapa yang memulai membuat sunnah dalam Islam berupa amalan yang baik , maka ia beroleh pahala dirinya sendiri dan juga pahala orang yang mengerjakannya selepas itu tanpa dikurangi sedikit pun pahala mereka yang mencontohinya dan barangsiapa yang membuat sunnah dalam Islam berupa amalan buruk , maka ia beroleh dosa dirinya sendiri dan juga dosa orang yang mengerjakannya selepas itu tanpa dikurangi sedikit pun dari dosa mereka yang mencontohinya.

Riwayat Imam Muslim dari Abi Amr Jarir bin Abdullah rha.
Hadith yang pertama dari Bab 19 Kitab Riadhus Solehin .
TERUSKAN PEMBACAAN ANDA :) - TataLaku dan Disiplin Menurut Perspektif Islam

4/28/09

Selamat Menghadapi Imtihan :)



TARIKH2 KERAMAT KU


16/5 ( AL-QURAN)

18/5 ( FEQH USRAH)

20/5 ( HADIS NIKAH )

23/5 ( NAHU )

25/5 ( BI )

27/5 ( SOROF )

30/5 ( BALAGHAH )

1/6 ( NAQOD ADABI )

3/6 ( ADAB MUQORAN )




SELAMAT MENGHADAPI IMTIHAN KEPADA SELURUH SAHABAT YANG AKAN MENGHADAPI IMTIHAN, BERUSAHALAH SEOLAH2 IMTIHAN AKAN DI ADAKAN PADA ESOK HARI, BUAT YANG TERBAIK DALAM IMTIHAN AGAR KITA BERJAYA DALAM MENJAWAP SEGALA SOALAN IMTIHAN DAN BERJAYA DALAM IMTIHAN :) DOAKAN KEJAYAAN ANA :)


P/S : kepada sahabat2 yang habis lambat jgn jales :P
TERUSKAN PEMBACAAN ANDA :) - Selamat Menghadapi Imtihan :)

4/27/09

Tips Cemerlang..




Repost may 2007 :)

Assalamualaikum sahabat2....camner dah sedia utuk imtihan ni?ada brpa hari lagi? mesti berdebar2kan..emh sama la nge ana pun banyak lagi madah x hafal,bila baca jah satu madah rasa macam madah lain x habis baca lagi..pnin punya penin last2 t'tido he..

Emh k la kali ni ana ingin berkongsi sedikit sebanyak mengenai tip2 untuk menghadapi imtihan ni sebelum,semasa,& selepas imtihan..ana ingin kongsi sedikit sebanyak mn2 tip yg ana amalkan n apa yg dibgtau oleh abg2 lama di bumi mesir ini...semoga kita sama2 dapat manfaat dari apa yang ingin ana konsikan ini insyaallah....


1) SEBELUM IMTIHAN

-melazimi solat malam(tahajud)..
-jaga hubungan kita dgn allah mahupun dengan manusia..
-memohon maaf kepada ibu bapa kita n mnta mereka mendoakan kejayaan kita...
-minta maaf kepada guru2 serta mohon keberkatan segala ilmu yg pernah mereka curahkan kepada kita...
-memohaon maaf kepada sahabat2 n org2 yg ada kaitan dgn kita..
-sentiasa memaafkan ore lain...
-elakkan dari menyakiti perasaan sahabat2 terutama ahli bait.
-study smart...jgn tertekan sangat..agak2 tensyen tido jer..;>
-pastikan punyai persediaan yang cukup utuk menghadapi imtihan esok hari...


2) SEBELUM MASUK DEWAN

-pastikan dri sentiasa dlm keadaan berwudu'..
-lakukan solat sunat sebelum memasuki dewan..
-pastikan tiada nota2 yg terselit di baju@badan anda..haram ;>
-ulangi segala yg anda telah baca sepintas lalu..


3) SEBELUM MENJAWAP SOALAN

-baca al-fatihah...
-selawat...3x...
-baca surah "insyirah" 3x...
-doa dipermudahkan urusan menjawap,memahami soalan yg dberi..
-baca setiap soalan dengan teliti sebelum menjawab,pastikan dri memahami kehendak soalan


4) SEMASA MENJAWAP

-mulakan dengan lafaz bismillah..
-tulis di tengah2 belah atas kertas jawapan anda perkataan lafaz basmalah...
-mulakan jawapan dengan memuji allah n nabi muhammad s.a.w (khas utk mesir ek, medic xyah ek :P )...
-jawapan hendaklah di tulis dengan kemas dan tersusun...
-pastikan no soalan n jawapan di tulis...
-jawapan bg soalan yang kedua di tulis di muka surat yang lain,begitulah seterusnya..
-sekiranya anda terlupa (selawat 3x) n baca( 3x اللهم يسر ولاتعسر)
-jawap degann hati yang tenang (pedulikan apa kata murakib..khas mesir ;>)


5) SEBELUM HANTAR

-pastikan telah menjawap segala soalan yg diberi.
-semak balik semua jawapan2 yg antum tulis..
-baca ( ya latif 3x ) hembus di setiap helaian kertas jawapan..jgn kuat sangat nati murakib kata jampi apa lak budak ni :d..
-tulis perkataan wafid malizi di muka hadapan kertas jawapan( khas mesir ek n negara2 timur tgh ;> )
-jangan sekali-kali hantar awal, tunggu sehingga habis masa yang telah ditetapkan.. walau dah xtau nak tulis apa tunggu sehingga habis kerana selalunya ilham datang waktu last -berdsar pengalaman k- tapi kalau dah siap terus hantar :)


6) SELEPAS HANTAR

- tawakal n banyakkan berdoa agar di beri kejayaan
- abaikan apa yang telah berlalu beredia utuk madah yg seterusny
- klu xde madah balik tidooo he ;> alhamdlillah..




k ni la sahabat2 sediakit sebanyak tips2 yg ana dapat kongsi bersam sahabat2..semoga ia dapat mendatangkan faedah kepada sahabat2..apa2 pun yag penting kita mesti ada DUIT..
Doa,Usaha,Ikhtiar,Tawakal.....


"tanpa usaha kejayaan xkan datang bergolek kepada kita" "tanpa keberanian mimpi xkan bermakna" "hendak seribu daya xnak seribu dalih" "bersungguh2lah kamu jangan lah kamu malas,dan janganlah kamu jadi orang yang lalai, akan menyesallah bagi siapa yang malas dan lalai" "barangsiapa yang berusaha dia akan dapat" "allah akan beri sebanyak mana usaha hambanya itu"

semoga dengan kata2 ni dapat meningktkn semangat sahabat2 bagi menhadapai fatrah imtihan ini,ana berdoa agar kita sama2 dikurniakan dengan kejayaan yang cemerlang amin!!


p/s: Nak jampi2 yang lebih power datang umah bawa firakh masywi seekor, krib firah baniyah 3 k :P
TERUSKAN PEMBACAAN ANDA :) - Tips Cemerlang..

4/26/09

Semangat Macam Ateh...



"Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya? Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya)." As-Saff 10,11


"akum. kehadapan abang yang ku sayangi hi maafkan adinda krn x menghantar alng ke klia terima kasih ats pemberian ihklas Along mp4 tu kat Zaed insyAllah zaed akan buat lok2 spm nanti k alam"
mesej terakhir arwah ketika ku di KLIA


ALHAMDULILLAH.. BERKAT KESUNGGUHAN ATEH, ARWAH TELAH BERJAYA DALAM SIJIL PENILAIAN MENENGAH (SPM) DAN JUGA PADA PAGI TADI ( sabtu 25/4/2009) ARWAH TELAH DI ANUGRAHKAN DENGAN 3 ANUGERAH KECEMERLANGAN PERINGKAT SEKOLAH DI SEKOLAH MENENGAH TEKNIK KAJANG, SELANGOR..

1) PELAJAR TERBAIK SPM ( AOTOMOTIF )
2) PELAJAR TERBAIK SUBJEK TEKNIKAL

3) PELAJAR CONTOH TINGKATAN 5


Pemergian ateh sangat memberi motivasi pada diri ku, ia mengajar erti kesabaran, mengajar erti kasih sayang, mengajar erti kesungguhan, mengajar erti ta'abbud pada Allah dengan sebenar-benar ketaqwaan.. Alhamdulillah..

Kini ku semakin semangat untuk berhadapan dengan imtihan tidak lama lagi, kecemerlangan yang diperolehi oleh arwah ateh benar-benar memberiku semangat untuk turut serta melakar nama sebagai seorang insan yang tidak mempersia-siakan kepercayaan juga harapan mak abah, juga sebagai seorang pejuang yang akan memperjuangkan agama Islam insyallah..

Sejarah perjalanan sirah perjuangan Nabi Muhammad Sollallahu Alaihi wasallam telah membuktikan bahawa setiap ujian yang dilalui dengan kesabaran pasti akan dianugerahkan dengan kegembiraan atau nikmat yang sangat berharga..

Kesedihan Nabi Muhammad Sollallahu Alaihi wasallam di atas kematian zaujah tercinta Saidatina Khadijah juga datuk tercinta Abdul Muttalib telah digantikan oleh Allah Subhanahu Wataala dengan satu peristiwa yang mengembirakan iaitu perjalanan Isra wal Mi'raj nabi ke Sidartul Muntaha bertemu dengan Allah S.W.T.




Kepada diri ana juga kepada sahabat-sahabat yang akan menghadapi imtihan tidak lama lagi berusahalah bersungguh-sunguh sehingga ke titisan qalam takhir, selagi mana natijah imtihan tidak keluar di papan iklan selagi itu kita masih berpeluang untuk berjaya..

Apa yang terpenting ialah menjaga pertalian erat kita dengan Allah melalui cara menjauhi segala kemaksiatan, memperbanyakkan amalan, melazimkan Qiamullail dan sebagainya. Juga menjaga persaudaraan antara sahabat-sahabat, tidak menyakiti hati sahabat, tidak menyusahkan atau membebankan sahabat dengan pelbagai masalah..

Nabi saw bersabda: “Maukah kalian aku tunjukkan akhlak yang paling mulia di dunia dan diakhirat? Memberi maaf orang yang menzhalimimu, memberi orang yang menghalangimu dan menyambung silaturrahim orang yang memutuskanmu.” (H.R. Baihaqi)

Tiada yang dapat merubah diri kita melainkan diri kita sendiri yang mampu untuk merubahnya, hanya kita yang mengetahui sejauh mana kemampuan diri kita, hanya kita jua lah yang akan menentukan keberjayaan kita dalam sesuatu matlamat perjalan kehidupan.. If you fail to plan You plan to fail :)

"Sesungguhnya Allah tidak merubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri". (Ar- ra'd, 11)

Belajarlah.. tuntutlah ilmu.. kejarlah kejayaan... agar esok nanti kita dapat menjadi sebagai pembantu kepada agama Allah S.W.T, juga membantu pergerakan Islam dalam membina sebuah Khalifah Islamyah di dunia ini insyAllah..

Doakan diriku agar mampu untuk merialisasikan perkara ini aminnn

"Wahai orang-orang yang beriman! Jadikanlah diri kamu pembela-pembela (ugama) Allah sebagaimana (keadaan penyokong-penyokong) Nabi Isa ibni Maryam (ketika ia) berkata kepada penyokong-penyokongnya itu: "Siapakah penolong-penolongku (dalam perjalananku) kepada Allah (dengan menegakkan ugamaNya)?" Mereka menjawab: "Kamilah pembela-pembela (ugama) Allah!" (Setelah Nabi Isa tidak berada di antara mereka) maka sepuak dari kaum Bani Israil beriman, dan sepuak lagi (tetap) kafir. Lalu Kami berikan pertolongan kepada orang-orang yang beriman untuk mengalahkan musuhnya, maka menjadilah mereka orang-orang yang menang. As-saff 14"






TERUSKAN PEMBACAAN ANDA :) - Semangat Macam Ateh...

4/24/09

Segengam Tabah..



Manusia tidak akan dapat menipu perasaannya :)

Mak Abah doakan kejayaan Along dan Alang di sini
Doakan kami terus tabah dalam menempuh imtihan ini

Aminn ya Rob 'Alamin
TERUSKAN PEMBACAAN ANDA :) - Segengam Tabah..

Bermanis Muka lah..



Imtihan bakal tiba tidak lama lagi, satu perkara yang sering terjadi ketika musim peperiksaan ini ialah pergolakan rumah tangga di antara ahli bait :) . Percaya atau tidak itulah yang sering berlaku, pada ketika ini masing-masing menumpukan sepenuh masa pada imtihan dan apabila stress melanda diri, pasti sahabat tersalah sedikit pun boleh menimbulkan perselisihan nauzubillah..


Di antara sifat-sifat yang boleh membukakan hati orang ramai kepada pendakwah dan menjadikannya dapat diterima dan dimesrai ialah sifat manis muka dan manis tutur kata dalam apa situasi sekali pun.


Muka adalah menjadi petunjuk pada seorang pendakwah, menjadi cermin yang melantunkan apa yang tersemat dalam lubuk hatinya. Kiranya beliau bermasam muka, keadaan itu menunjukkan beliau seorang yang sempit dada dan mudah keluh-kesah tetapi kiranya beliau seorang yang sentiasa bermuka manis, keadaan ini akan membayangkan kebaikan.


Wajah yang manis bukanlah bererti kecantikan dan keindahan paras rupa, kerana boleh jadi paras rupa cantik tapi tidak terdapat padanyakemanisan. Sebaliknya boleh jadi paras wajah yang hodoh tetapi ia penuh dengan kemesraan dan keriangan.


Seorang pendakwah mestilah membiasakan diri berwajah cerah sekalipun beliau terpaksa melatih dirinya berbuat demikian. Beliau juga mestilah membiasakan dirinya sentiasa tersenyum walaubagaimanapun keadaannya yang menderita dan menekan.


Kejayaan seorang pendakwah tersembunyi pada kemampuannya menyesuaikan diri dan menguasainya, bukan sebaliknya. Beliau juga mestilah mampu mengawal dirinya pada semua keadaan yang dilaluinya. Beliau mestilah bijak memilih perkataan supaya sesuai dengan tempatnya.


ini bukan pendakwah yang dimaksudkan ek :P


Sesetengah para pendakwah yang keluar menghadapi orang ramai dengan senyum yang melimpah di muka mereka sedangkan di dalam hati mereka merendam dukacita dan permasalahan yang Allah sahajalah yang mengetahuinya.


Jikalau kita melihat para duat lain yang tidak mampu menguasai diri mereka berdepan dengan masalah yang kecil, kita dapat melihat kesannya dengan jelas pada wajah mereka juga melalui tindak-tanduk mereka, pada waktu itu kita merasakan seolah-olah kitalah yang telah melakukan kesalahan terhadap mereka.


Muhasabah khas untuk diri ana yang terkadang tidak mampu untuk mengawal riak muka ketika marah..


Contoh teladan


Di ceritekan terdapat seorang pendakwah yang sering memberikan ucapan di hadapan orang ramai di kampung-kampung di Mesir, beliau telah meninggalkan anaknya di Kaherah dalam keadaan sakit tenat. Sedang beliau berucap salah seorang dari keluarganya telah masuk ke dalam dewan syarahan dan menghampiri pentas dan menyerahkan secebis kertas, setelah beliau membacanya beliau lalu meneruskan ucapannya seperti biasa dan dengan para hadirin tidak dapat melihat sebarang kesan.


Setelah beliau selesai dari ucapannya beliau terus menjawab berbagai soalan dengan jiwa yang

lapang dan dada yang luas. Kemudian orang ramai terkejut apabila mereka mengetahui bahawa cebisan kertas yang diberikan kepadanya tadi membawa berita tentang kematian anaknya yang sakit tenat itu.


Alhamdulillah dapat berita pemergiaan Ateh bukanlah ketika tengah mengajar pada waktu tu, selepas sejam pemergian ateh baru abah hantar mesej, sekiranya dapat berita ketika ana tengah mengadakan perbincangan agak-agak dapat ke jadi macam syekh ni??




Rujukan : Konsep Penguasaan Dalam Kehidupan Dakwah dan Pendakwah - Utz. Fathi

Yakan

TERUSKAN PEMBACAAN ANDA :) - Bermanis Muka lah..

4/22/09

"S" Yang Tersirat di Sebalik Pemergian


Sedih, Sedar, Sabar, Sayang, Study, Semangat, Success

Hari ini lengkap seminggu pemergian arwah Ateh menemui Rab Izzati. Alhamdulillah, pemergian yang tidak disangka ini memberikan seribu satu pengajaran dan semangat kepada diriKu untuk terus meniti saki baki kehidupan ini. Semoga roh Ateh ditempatkan bersama para solihin aminnnnn


"S" Yang Tersirat di Sebalik Pemergian



S
EDIH..

Siapa yang tidak
sedih apabila salah seorang ahli keluarga pergi meniggalkan kita, pasti air mata yang menjadi peneman sepanjang melalui ujian tersebut. Tapi adakah kita mesti bersedih sepanjang kehidupan kita sehingga terlupa akan tugas serta tanggungjawap kita? tidak sekali tidak..

Yang pergi tetap akan pergi, keluar air mata darah sekali pun yang pergi tetap tidak akan kembali, doa kita menjadi bonus bagi mereka yang telah pergi. kita yang masih berada di dunia ini yang perlu membuat perhitungan diri dari pemergian yang telah berlaku.

Kebanyak kita ber
sedih atas pemergian insan yang disayangi akan tetapi sedih hanya tingal sedih, kita tidak mengambil hikmah disebalik kesedihan tersebut. Tidakkah kita terfikir bahawa insan yang telah pergi sebenarnya adalah satu permulaan bagi melalui fatrah yang sebenar dalam kehidupan mereka? dan kita juga akan turut sama menuruti jejak mereka??

Ke
sedihan yang ada ialah bagaimanakah insan yang kita sayangi itu melalui kehidupan sebenar mereka di alam barzah? dan bagaimana pula keadaan kita yang semestinya akan turut serta melalui alam tersebut?

Sedihlah dengan keadaan diri kita, sedihlah dengan persediaan kita, sedihlah dengan amalan kita yang terlalu sikit untuk menemani insan yang telah pergi, sedihlah dengan kemaksiatan yang kita telah lakukan yang pastinya akan diberi pemabalsan pedih, sedihlah.... Yang pasti sedih sahaja tidak mencukupi akan tetapi kita perlukan...




S
EDAR..

Ya, kesedaran perlu ada dalam diri kita bagi melakukan menghijrahan dalam diri. Ramai yang sedih akan pemergian insan yang tersayang, akan tetapi ramai yang tidak
sedar bahawa dia juga akan turut serta melalui perkara tersebut.

Ada yang
sedar, tetapi buat-buat tidak sedar kerana merasakan masih terlalu awal untuk menzahirkan kesedaran tersebut, hanyut dengan kenikmatan duniawi, hanyut dengan perasaan remaja yang inginkan kebebasan, sedar bahawa perkara yang dilakukan salah disisi syarak, kaedah pemakaian,pergaulan yang tidak bertepatan dengan kehendak Islam, membuka aurat sesuka hati, akan tetapi sayangnya kesedaran hanya tingal kesedaran..

Ambillah mutiara daripada pemergian insan yang tersayang sebagai satu titik ke
sedaran kearah perubahan, mungkin ramai yang tidak pernah kehilangan insan yang tersayang, tapi janganlah menanti kehilangan insan tersayang baru kita tersedar, takut nanti kita yang menjadi penyebab kepada kesedaran insan lain, tika itu tiada masa lagi untuk kita sedar kerana kita sudah tidak akan sedarkan diri lagi..

Sedarlah wahai sahabat, saudara-mara, teman-teman bahawa kita juga akan menuruti jejak langkah Arwah Ateh..



SABAR..

"
Sabar itu separuh dari iman" "Sesungguhnya Allah bersama-sama orang yang bersabar" "Sabar hiasan sifat orang mukmin"..

Setiap insan yang mukmin pasti akan dihidangkan dengan ujian,kehidupan, dari ujian itulah kita akan mendapat mengetahui natijah tahap ke
sabaran serta keimanan kita. Kehilangan insan yang tersayang merupakan salah satu ujian kecil yang telah Allah berikan pada insan yang terpilih bagi menguji setara mana kesabaran insan tersebut..

Jikalau diperhatikan sejarah bermulanya penyebaran Islam di tanah arab, pasti kita sering mendengar akan kisah ke
sabaran nabi juga para sahabat dalam menyebarkan Islam..

Lihatlah sejarah sahabat nabi Amar, kedua ibubapanya telah diseksa dan dibunuh di depan mata semata-mata mempertahankan Islam. Alangkah tingginya tahap ke
sabaran Amar, kalau ingin dibandingkan kehilangan seorng adik dengan kehilangan ibubapa didepan mata dan dibunuh alangkah jauhnya tahap kesabaran mereka. Disebabkan ini kita perlu kuat dan semangat.. InsyAllah..

Dalam sebuah hadith Qudsi yang diriwayatkan oleh Bukhari menjelaskan bahawasanya Allah telah berfirman yang maksudnya: Tidak ada balasan bagi hamba-Ku yang tabah (
sabar), pada saat Aku mengambil sesuatu yang dicintainya dari ahli dunia, maka tidaklah lain pahala untuknya kecuali syurga.


SAYANG..

"Tidak beriman seseorang itu sehingga ia menyayangi saudaranya sepertimana ia menyayangi dirinya sendiri"

Cuba kita tanya pada sahabat kita, adakah mereka sayang pada ahli keluarga mereka? pasti jawapannya hanya satu "Ya saya sayang angat keluarga saya" kasih sayang adalah fitrah yang telah dicampakkan dalam diri setiap manusia, perindahkanlah kasih sayang itu dengan batas syariat..

Ketetapan ilahi perlu kita imani dengan sepenuh keimanan. Setiap yang baharu pasti akan musnah. Sayang pada bunga, bunga akan layu. Sayang pada kereta, kereta akan rosak. sayang pada manusia, manusia akan mati. Sayang pada adik,ayah,ibu, mereka semua pasti akan mati. Yang kekal hanyalah sayang pada yang Esa Allah s.w.t.

Adakah kita sayang pada Allah? lihatlah pada diri sendiri, berapa kali dalam sehari kita mengingati Allah? adakah kita melakukan segala perintah Allah? adakah kita meniggalkan segala larangan Allah? tepuk dada tanya iman...



SEMANGAT.. STUDY.. SUCCESS..

Study kuAT, kawin cepAT., kene semangAT... hii

Yang pergi tetap akan pergi dan tidak akan kembali.. Perjuangan tetap akan diteruskan.. Pemergian insan yang disayangi bukanlah satu pemutus harapan akan tetapi sebagai satu penguat semangat untuk membuktikan kita mampu buat yang terbaik dan success walau apa pun yang berlaku..

Imtihan akan tiba tidak lama lagi, study perlu dipertingkatkan, bak kata sahabat-sahabat "study biar lepak, result biar gempak" lepak-lepak juga tapi tidak sampai terus lepak melayan kehendak hati. Ingat harapan insan yang tersayang, ingat janji kita pada mereka..

Teori DUIT perlu dipraktikkan bagi mencapai successful. Doa perlu dipertingkatkan, mohon ibubapa mendoakan akan kejayaan kita di sini, berdoa semoga dipermudahkan segala urusan, mudah mengahfal, mudah mengingati pa yang dihafal, mudah memahami apa yang dibaca juga dipermudahkan menjawap soalan peperiksaan nanti..

Usaha perlu dipertingkatkan, lancarkan gerakan semaksima mungkin terhadap diri kita dalam menuju kearah kejayaan. Kerahkan segala tenaga memburu maumtaz.. Usaha tangga kejayaan..

Ikhtiar perlu ada dalam usaha yang dijalankan, jikalau perlu ada nota, siapkan nota secepat mungkin bagi memudahkan hafalan, lakukan study gropup dalam mata pelajaran yang memrlukan perbincangan, jangan tunggu sehingga sudah hampir tiba peperiksaan baru tergesa-gesa untuk menghafala atu sebagainya..

segala usaha dan ikhtiar telah kita lakukan, bertawakal pada Allah atas segala gerak kerja,penat lelah yang kita telah perjuangkan, insyAllah akan dibalas dengan kejayaan yang cemerlang.. Berusahalah..

"ateh, Along akan bersungguh-sungguh Insyallah" alfatihah untuk arwah Ateh :)

TERUSKAN PEMBACAAN ANDA :) - "S" Yang Tersirat di Sebalik Pemergian

4/21/09

Isteri Yang Solehah..



xsedey2 dah :) semangat nak nikah lak dekat2 exam ni hihihi


Adapun orang yang beriman dengan iman yang benar, yang telah berjanji dengan Allah untuk bekerja di jalan da'wah, maka sesungguhnya dia akan beriltizam dengan Sunnah Rasulullah saw, lalu dia berikhtiar sebaik-baiknya untuk memilih isteri yang solehah, yang akan menolongnya melaksanakan tugasnya di dalam urusan da'wah Islam dan bukan merintangi aktivitinya.


Isteri inilah yang akan bekerjasama dan membentuk zuriat (generasi) yang baik untuk menjadi penyejuk mata dan menggembirakan hati. Anak ini nanti yang akan memuliakan agama Allah dan membangun Daulah Islamiyah di muka bumi.


Alangkah baik dan indahnya doa hamba Ar-Rahman yang terlukis di dalam Al-Qur'an:

"Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami dari isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami sebagai imam bagi orang-orang yang bertaqwa." (Al-Furqan: 74)


Oleh kerana itu, dia bersama dengan isterinya dan anak-anaknya senantiasa berada di atas jalan da'wah ini. Dia bersama keluarganya dan jamaah Islam berjalan terus di atas jalan da'wah dan menjadi qudwahhasanah, (contoh teladan yang baik). Sebagai keluarga Islam mithali (teladan) dan menjadi tiang yang teguh untuk membangun masyarakat Islam.


Kita telah melihat dalam sejarah da'wah Islam di masa lalu dan di zaman moden ini, banyak isteri-isteri solehah yang telah menunjukkan jasa-jasa yang besar dan gemilang, menjadi pembantu, penyokong dan pendorong suaminya. Contoh paling ideal dan paling istimewa dari isteri solehah ini ialah as-Sayidah Khadijah, ummul Mu'minin pertama dan utama. Sumber ummat Islam ini tidak pernah kering dari kebaikan sepanjang masa.


Dapat juga disaksikan pada zaman moden ini berapa banyak contoh dan teladan yang indah dan istimewa dari isteri-isteri Muslimah solehah, yang sabar dan tabah menanggung penderitaan bertahun-tahun bahkan berpuluh-puluh tahun berhadapan dengan berbagai bentuk gangguan, gugatan dan penyiksaan, yaitu berupa gangguan jiwa dan perasaan tatkala suami-suami mereka dipaksa masuk penjara yang gelap gulita dan penuh penyiksaan yang kejam dan sengsara.


Namun isteri-isteri solehah itu menerima segala-galanya dengan redha dan gembira dengan mengharapkan keredhaan Allah, bahkan mereka tegak dan melindungi, mendidik, mengurus anak-anak mereka, dan memenuhi segala keperluan hidup mereka tanpa henti dan jemu, di samping itu mereka senantiasa menenangkan hati suami mereka.


Ada pula sebahagian dari isteri solehah itu dimasukkan ke dalam penjara yang gelap gulita dan ke dalam tahanan penuh dengan berbagai gangguan dan penyiksaan. Namun mereka tetap tabah dan bersabar serta redha menanggung yang demikian itu tanpa lari dari jalan da'wah dan tidak pernah beranjak dari jihad dan perjuangan Islam.




terjemahan Tariqud-Da'wah - Utz. Mustafa Masyhur

TERUSKAN PEMBACAAN ANDA :) - Isteri Yang Solehah..