kebahagiaan..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

9/6/09

Tarawih Bagi Perempuan.




من فتاوى العلامة الشيخ يوسف القرضاوي :

السؤال: هل الأفضل للمرأة في شهر رمضان المبارك أن تصلي التراويح في البيت أم في المسجد ؟

الجواب:

الحمد لله ، والصلاة والسلام على رسول الله، وعلى آله وصحبه، ومن اتبعه إلى يوم الدين، وبعد:

صلاة التراويح بالنسبة للمرأة وللرجل جميعاً ، يجوز أن تؤدى في البيت ويجوز أن تؤدى في المسجد ، إلا أن صلاة المرأة في بيتها -بصفة عامة - أفضل . ولكن اذا كانت المرأة تستفيد في المسجد درساً علمياً أو تسمع موعظة تنتفع بها في دينها ، تكون صلاتها في المسجد افضل لها . فإن طلب العلم والتفقه في الدين فرض عليها.

والحقيقة أني أرى النساء في هذه الأيام محرومات من التوجيهات الدينية النافعة ، والدروس العلمية التي تفقهها في دينها ، وتعرفها حق ربها وواجب طاعته وعبادته والاستقامة على نهجه ، كما تعرفها حق زوجها ، وحق أولادها ، فلا الزوج يعلمها ذلك ، ولا هي تسعى إلى دروس العلم.

فإذا كان رمضان ، وأمكن أن تستفيد مما يلقى فيه من دروس ومواعظ ، فالأفضل لها أن تذهب إلى المسجد ، وإلا فلها أن تصلي في البيت ، وإذا رغبت - على أي حال - أن تصلي في المسجد ، فليس لزوجها أن يمنعها ، فالنبي صلى الله عليه وسلم يقول : ( لا تمنعوا إماء الله مساجد الله ) (رواه مسلم ) بشرط أن تلتزم المرأة الأدب الإسلامي في ملابسها وفي مشيتها ، ولا تتبرج بزينة ، ولا تذهب متبخترة كأنها تعرض نفسها .. لا ينبغي هذا ، وإنما ليكن ذهابها خالصاً لله ، لا للفرجة ولا للمباهاة، وهذا ما ينبغي أن تحرص عليه المرأة المسلمة.


Soalan: Adakah lebih baik bagi wanita untuk bersolat terawih di masjid atau di rumah pada bulan Ramadhan?

Jawapan:Solat sunat terawih bagi lelaki dan perempuan adalah harus ditunaikan dirumah dan harus juga ditunaikan di masjid. Dan solat bagi perempuan itu adalah dirumahnya-secara amnya- adalah lebih baik.Tetapi jika wanita itu telah mendapat faedah dan manfaat di masjid dengan kelas-kelas pengajian agama atau mendengar ceramah nasihat dan tazkirah yang memberi manfaat untuk agamanya, maka solatnya di masjid adalah lebih baik baginya. Dan sesungguhnya menuntut ilmu dan memperdalami ilmu agama adalah fardhu ke atasnya,

Dan pada hakikatnya, sesungguhnya saya(Syeikh Yusuf AlQardhawi) melihat kaum wanita pada hari ini dilarang dan diharamkan(disesetengah negara) daripada mendapatkan ilmu agama yang bermanfaat, dan pengajian-pengajian ilmiah yang akan memfaqihkan/ menguatkan lagi pemahamannya tentang agamanya yang membolehkan dia mengenali tentang hak tuhannya(Allah) dan kewajipan mentatati dan beribadah kepadanya juga istiqamah dalam melaksanakannya/ manjalaninya seperti mana dia mengetahui hak kepada suami dan anak-anaknya yang mana pengetahuan tentang ini(hak-hak Allah) tidak pula suami mengajarinya dan dia pula(wanita itu) juga tidak mengambil berat dan berusaha untuk mempelajarinya.

Maka apabila tiba Ramadhan, boleh baginya(kaum wanita) memperoleh manfaat daripada apa yang disampaikan dari majlis-majlis/ pengajian ilmu itu maka lebih baik/afdal baginya untuk pergi ke masjid. Dan jika tidak(bukan kerana sebab untuk mendengar pengajian) maka baginya solat dirumah sahaja. Dan jika dia mengkehendaki untuk solat di masjid juga, maka janganlah suaminya menghalang. Nabi Sallallahu a'laihi wassalam bersabda: Janganlah menghalang hamba Allah dari kalangan wanita dari masjid-masjid Allah.-riwayat Muslim- .

Dan untuk membolehkannya ke masjid itu juga dengan syarat wanita itu hendaklah berkelakuan sopan dan beradab seperti yang diajar dalam islam dalam berpakaian dan dalam perjalanannnya. Dan janganlah pula bertabaruj dan berlebih-lebihan dengan memakai perhiasan-perhiasan yang boleh menarik perhatian dan jangan pula sengaja untuk mendapatkan perhatian orang lain(khususnya perhatian daripada kaum lelaki) dimasjid. Dan tidak seharusnya semua ini dilakukan.

Tetapi perginya ke masjid itu adalah niat ikhlas kerana Allah bukan untuk menonjolkan dan membangga diri yang sepatutnya diberi perhatian dan dijaga oleh kaum wanita jika ingin ke masjid.

Kesimpulannya di sini, tidak salah dan tidak pula dilarang bagi kaum itu untuk bersolat di masjid tetapi tidak digalakkan. Jika solat di masjid itu memberi manfaat yang lebih baik, maka haruslah bagi wanita itu untuk ke masjid. Kerana selalunya di masjid-masjid, sebelum bermulanya solat sunat terawih, biasanya akan ada tazkirah dan ceramah agama di antara waktu maghrib dan isya'(seperti di Maghribi) juga sebelum maghrib/berbuka , dan disamping mendengar ceramah dan pengajian agma itu, bolehlah juga untuk kita terus untuk solat sunat teraweh di situ.

Ataupun jika hanya teringin untuk bersolat jemaah di masjid(kerana berasa lebih khusyu' solat dimasjid), maka perlu diingatkan, hendaklah kehadiran wanita ke masjid itu tidak menimbulkan fitnah dan juga tidak pula hadir dengan penampilan yang menarik perhatian juga untuk bermegah-bermegah dengan pakaiannya, telekungnya dan juga untuk menunjukkan kerajinannya ke masjid. Pelihara diri dari mula keluar rumah, dalam perjalanan, ketika di masjid dan ketika perjalanan pulang ke rumah. Janganlah membuat bising, bergelak ketawa dan sebagainya.Juga peliharalah percakapan dan perbualan di dalam masjid daripada mengumpat dan berkata sia-sia tentang dunia. Walaubagaimana pun, sebaik-baiknya solat wanita itu adalah dirumah. wallahua'lam



NurTaQwa88

No comments: