kebahagiaan..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

7/3/09

Muhasabah :)




Bismillah Walhamdulillah Was Salaatu Was Salaam 'ala Rasulillah.
"Sesungguhnya orang-orang yg beriman itu adalah mereka yg apabila disebut Allah gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kpd mereka ayat-ayatNya, bertambahlah iman mereka kerananya dan kepada Tuhanlah mereka bertawakkal."(AlAnfaal: 2)

Allah s.w.t. menyuruh kita berwaspada supaya kita tidak jatuh tersungkur di dalam kekerasan hati seperti ini di dalam firmanNya:

"Belumkah datang waktunya bagi orang-orang beriman untuk tunduk hati mereka mengingati Allah dan kepada kebenaran yg telah turun (kepada mereka) dan janganlah mereka seperti orang-orang yg sebelumnya telah diturunkan al kitab kepadanya, kemudian berlalulah masa yg panjang atas mereka lalu hati mereka menjadi keras. Dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yg fasiq."(AlHadid: 16)

Untuk menjaga diri dari rintangan ini, pendukung dakwah yg berjalan di atas jalan dakwah, mestilah sentiasa memelihara dirinya supaya tidak terasing dari saudara-saudaranya supaya sentiasa berada di dalam amal dan usaha dakwah. Tolong-menolong di dalam kebaikan, wasiat mewasiati tentang kebenaran dan kesabaran.

Dia mestilah membiasakan dirinya dengan tugas-tugas kewajipan dan saudara-saudaranya yg bekerja dan beramal di bidang dakwah. Dia mestilah sentiasa memperbaiki hubungannya dengan kitab Allah dan selalu memeriksa dirinya (muhasabah) sendiri dengan segala perbuatannya satu demi satu.

Di samping itu saudara-saudaranya wajib memberi peringatan apabila dia lupa dan menolongnya beramal apabila dia telah ingat.


"Kalam Ustaz Mustafa Masyhur"

No comments: