kebahagiaan..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

2/20/09

LuAngkan Waktu Untuk "DIA"

beautiful


Photobucket
Bismillahirrahmanirrahim..

Semoga Allah sentiasa merahmati dan memeberkati kita semua.InshaAllah.
Apakah aktiviti seharian kita pada hari ini? Adakah waktu kita tekah terisi dengan sebaiknya tanoa dibazirkan dnegan perbuatan yang sia-sia? Dan adakah kita punya waktu walau sedikit untuk mengingati Allah?Adakah..??


Telah di terangkan dan dijelaskan didalam Al Quran, ketika mana kita membaca ayat-ayatNya yang suci itu, sesungguhnya kita sedang mengingatinya. Firman Allah Taa'la:

وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ

Dan sesungguhnya telah Kami mudahkan al-Qur?an untuk pelajaran, maka adakah orang yang mengambil pelajaran?{AlQamar:17}

Solat lima waktu yang kita lakukan seharian itu juga ibadah yang mengingatkan kita kepada Allah

قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّى ,وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى

Sesungguhnya beruntunglah orang yang membersihkan diri (dengan beriman),dan dia ingat nama Tuhannya, lalu dia solat.{Ala'Ala:14-15}

Juga ketika mana Allah berfirman kepada Nabi Musa Alaihissalam:

إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي

Sesungguhnya Akulah Allah; tiada Tuhan melainkan Aku; oleh itu, sembahlah akan Daku, dan dirikanlah sembahyang untuk mengingati Daku.[Taha:14}

Bahkan apabila kita menyebut dan mengingati 99 nama Allah yang agung itu juga kita sedang mengingatinya, dan ketika kita berselawat ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad solallahualai wassalam, juga kita sedang mengingati Allah. Seperti yang diriwayatkan didalam hadith:

Sesiapa yang berselawat ke atasku sekali, Allah telah berselawat kepadanya 10 kali{Riwayat Muslim:384}

Kita sebagai umat Islam, yang hidup dalam cahaya dan ajaran Islam semestinya inginkan kehidupan kita keseluruhannya sentiasa dalam mengingati Allah Taa'la. Tidak ada alasan untuk mengatakan kita sibuk , tidak punya waktu yang cukup untuk mengingatiNya,

Hakikatnya, waktu 24 jam sehari dalam kehidupan kita banyak telah kita bazirkan dengan sia-sia yang sepatutnya waktu-waktu itu boleh kita gunakan untuk mengingati Allah tanpa mengira masa dan tempat.

Contohnya ketika mana kita menapak ke Kuliyah, ke kedai atau ke pasar, setiap langkah itu apa salahnya jika kita sertakan dengan sekali tasbih dan takbir kepadaNya, Cuba bilang berapa langkah yang kita ayunkan untuk ke kuliyah dan berapa banyak tasbih, tahmid dan takbir yang boleh kita alunan di bibir dan di hati. Banyak bukan?

Selawat

Di ketika yang lain, semasa sedang menaiki kenderaan, sebutlah dan bacalah doa-doa ketika menaiki kenderaan, memperdengarkan bacaan Al Quran samada melalui radio, kaset, cd, mp3 atau Handphone kita sendiri. Lebih baik daripada kita berangan dan berkhayal yang bukan-bukan sepanjang perjalanan itu. Semoga perjalanan kita akan sentiasa dalam lindungan Allah dan selamat pergi dan pulang.InshaAllah.

Wahai saudara-saudariku, kita semua sememangnya mempunyai banyak waktu yang mungkin kita boleh manfaatkannya untuk mengingati Allah. Jika seorang pekerja buruh kasar atau pekerja binaan bertasbih kepada Allah pada setiap bongkah batu bata yang di letakkannya, bayangkan pula berapa banyak dia telah bertasbih pada hari itu. Juga waktu ketika kita menunggu giliran untuk membayar bil, membeli tiket, menunggu giliran dimana sahaja, boleh kita gunakan waktu terluang itu untuk kita berzikir dan bertasbih.

Tidak lupa juga untuk para muslimah yang waktunya sentiasa di penuhi dengan amalan dan kebajikan kepada suami, anak-anak an ahli keluarga juga kerjaya dalam hidupnya. Manfaatkan setiap detik waktu, melipat pakaian, memotong bawang dan ikan, menyapu sampah dan menyiram tanaman untuk berzikir kepada Allah. Semoga setiap pakaian, masakan, dan tugas kita lebih diberkati oleh Allah.

Subhannallah..indahnya ciptaan Allah..

Demi Allah tuhan sekalian alam, adakah masih kita semua merasakan waktu yang tidak mencukupi untuk mengingati dan memuji Allah tuhan yang agung setelah beberapa contoh yang telah saya sebutkan tadi? Maka wajiblah ke atas kita semua menjadikan setiap amalan dan pekerjaan kita seharian terbiasa dan di biasakan untuk sentiasa mengingati Allah. Sehingga kita dapat benar-benar merasakan bahawa hidup kita ini sememangnya hanya kerana Allah dan sentiasa dalam pemerhatian Allah. Seterusnya pasti kita akan dapat merasakan betapa hidup kita ini benar-benar bermakna dan waktu yang ada sememangnya benar-benar terisi dengan sebaiknya walau sesaat sekalipun.

Tiflu juga berharap agar setiap waktu yang Tiflu rasakan sungguh sesak dengan berbagai aktiviti dan program tidak akan tersia walau sedetik dari mengingatiNya.InshaAllah



waalahua'lam.

Terjemahan Kitab:Adakah kamu redha dengan dirimu?

Tulisan:Ustaz Wajdi Ghanim

Penterjemah:Mohammad Al Fateh Muharam