kebahagiaan..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

1/15/09

GI MAMPOS KO ZAWABE'!!!!

Syukur, Puluhan Askar Zionis Mati & Cedera

Perang dalam bandar meletus di Gaza. Perang di jalan-jalan, dari bangunan ke bangunan , dan rumah ke rumah terjadi di kota Gaza. 11 askar Israel cedera akibat serangan Hamas.

Pertempuran semakin berkecamuk di sebalik bangunan dan rumah. Sepanjang malam tembakan senjata, artileri, dan tembakan rudal serta missil, tanpa henti. Perang ini yang paling hebat.

Para pejuang Hamas dan Mujahidin berusaha menghadapi serangan dan ovensif tentera Israel yang cuba masuk kota Gaza, sehingga menjelang subuh.

Diberitakan, 22 orang askar Israel tercedera akibat terkena runtuhan bangunan yang diledakkan oleh pejuang Hamas, dan 6 orang askar Israel lainnya mengalami kecederaan, juga akibat rumah yang runtuh, terkena tembakan senjata anti kereta kebal pejuang Hamas. Pertempuran yang berkecamuk sangat hebat itu, memaksa tentera Israel menangguhkan usahanya masuk lebih jauh ke kota Gaza.

Dengan terus bertambahnya jumlah korban di pihak tentaera Israelyang berada di Gaza, menyebabkan sejumlah pemimpin senior militer Israel, dan Ehud Barak, menginginkan segera mengakhiri perang yang dahsyat di Gaza. Para pemimpin militer Israel mendakwa para pejuang Hamas mendapatkan pasukan dari Mesir, yang mereka seludup melalui terowong-terowong yang dibangun para pejuang Hamas. Militer Israel, mendakwa telah menghancurkan 70% terowong yang ada di Rafah melalui serangan udara yang menggunakan ‘bom’ penghancur bunker-bunker, yang mereka gunakan melalui serangan udara. Para pemimpin militer juga yakin berhasil menghancurkan tempat-tempat strategik yang menjadi pusat kegiatan Hamas.

Perang yang sudah berlangsung selama 20 hari itu, hanyalah menghancurkan bangunan-bangunan, dan infrastruktur yang ada, dan belum mampu mengakhiri kemampuan militer yang dimiliki Hamas. Meskipun demikian, para pemimpin Israel merasa cukup puas dengan kehancuran yang sekarang terjadi di Gaza. “Memerlukan waktu yang lama, bertahun-tahun Hamas untuk dapat memulihkan kekuatannya”, ujar seorang pegawai militer Israel.

Sekarang tentera Israel menghadapi serangan baru dengan ‘bom bunuh diri’, yang mula dipraktikkan dalam perang di Gaza. Berhampiran kem Shati, dua orang Palestin meledakkan dirinya berhampiran kerumunan pasukan Israel, tidak disebutkan jumlah korban akibat bom itu. Perang yang berkecamuk di Gaza, terus memakan korban baru bagi tentera Israel, jadi bukan hanya muslim Palestin yang menjadi korban, tentera Israel pun menjadi korban perang. Mereka harus merasakan seperti yang dialami muslim Palestin yang mereka bunuh secara brutal. (M/Hrtz)

sumber : satu umat.blogspot.com