kebahagiaan..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

4/28/08

SELAMAT MENGHADPI IMTIHAN

Assalamualaikum sahabat2....emh dah berabuk blog tiflu ni ha rupanya tak perasan la plak,bukan sbb sibuk tapi malas hu..k la camner sahabat2 dah sedia utuk imtihan ni?ada brpa hari lagi?medic esok kan,(29.4) azhar lak 17.4 kan mesti berdebar2kan..emh sama la nge tiflu pun banyak lagi madah x hafal,bila baca jah satu madah rasa macam madah lain tak habis baca lagi..pnin punya penin last2 t'tido he..kne lak madah nahu banyak la sangat dan senang LAA sangat2..hu terbakar rasa kepala tiap2 hari duk keje cantum otak2 yang telah berkecai2 akibat ketensenan..hu emh k la kali ni tiflu ingin berkongsi sedikit sebanyak mengenai tip2 untuk menghadapi imtihan ni sebelum,semasa,& selepas imtihan..tiflu ingin kongsi sedikit sebanyak mn2 tip yg ana amalkan n apa yg dibgtau oleh abg2 lama di bumi mesir ini...semoga kita sama2 dapat manfaat dari apa yang ingin tiflu postkan ini insyaallah....


1) SEBELUM IMTIHAN
-melazimi solat malam(tahajud)..
-jaga hubungan kita dgn allah mahupun dengan manusia..
-memohon maaf kepada ibu bapa kita n mnta mereka mendoakan kejayaan kita...
-minta maaf kepada guru2 serta mohon keberkatan segala ilmu yg pernah mereka curahkan kepada kita...
-memohaon maaf kepada sahabat2 n org2 yg ada kaitan dgn kita..
-sentiasa memaafkan ore lain...(maafkan tiflu ek)
-elakkan dari menyakiti perasaan sahabat2 terutama ahli bait.belanja ahli bait( bagi yg kaya )
-study smart...jgn tertekan sangat..agak2 tensyen tido jer..;>
-pastikan punyai persediaan yang cukup utuk menghadapi imtihan esok hari...


2) SEBELUM MASUK DEWAN
-pastikan dri sentiasa dlm keadaan berwudu'..
-lakukan solat sunat sebelum memasuki dewan..
-pastikan tiada nota2 yg terselit di baju@badan anda..haram ;>
-ulangi segala yg anda telah baca sepintas lalu..

3) SEBELUM MENJAWAP SOALAN (sblm buka kertas soalan)
-baca al-fatihah...
-selawat...3x...
-baca surah "insyirah" 3x...( xtau tgk quran )
-doa dipermudahkan urusan menjawap,memahami soalan yg dberi..
-baca setiap soalan dengan teliti sebelum menjawab,pastikan dri memahami kehendak soalan

4) SEMASA MENJAWAP
-mulakan dengan lafaz bismillah..
-tulis di tengah2 belah atas kertas jawapan anda perkataan lafaz basmalah...
-mulakan jawapan dengan memuji allah n nabi muhammad s.a.w (khas utk mesir ek)...
-jawapan hendaklah di tulis dengan kemas dan tersusun...
-pastikan no soalan n jawapan di tulis...
-jawapan bg soalan yang kedua di tulis di muka surat yang lain,begitulah seterusnya..
-sekiranya anda terlupa (selawat 3x) n baca( 3x اللهم يسر ولاتعسر)
-jawap degann hati yang tenang (pedulikan apa kata murakib..khas mesir ;>)

5) SEBELUM HANTAR
-pastikan telah menjawap segala soalan yg diberi.
-semak balik semua jawapan2 yg antum tulis..
-baca ( ya latif 3x ) hembus di setiap helaian kertas jawapan..jgn kuat sangat kantoi baca jampi lak..
-tulis perkataan wafid malizi di muka hadapan kertas jawapan( khas mesir ek n negara2 timur tgh ;> ) klu medic xtau la xpe kot kui kui

6) SELEPAS HANTAR
- tawakal n banyakkan berdoa agar di beri kejayaan
- abaikan apa yang telah berlalu beredia utuk madah yg seterusny
- klu xde madah balik tidooo he ;> alhamdlillah..

k ni la sahabat2 sediakit sebanyak tips2 yg ana dapat kongsi bersam sahabat2..semoga ia dapat mendatangkan faedah kepada sahabat2..apa2 pun yag penting kita mesti ada DUIT..
Doa,Usaha,Ikhtiar,Tawakal.....

"tanpa usaha kejayaan xkan datang bergolek kepada kita"..bak kata aflin syauki dalam soal hati "tanpa keberanian mimpi xkan bermakna" "hendak seribu daya xnak seribu dalaih" "bersungguh2lah kamu jangan lah kamu malas,dan janganlah kamu jadi orang yang lalai,maka akan menyesallah bagi siapa yang malas dan lalai" "barangsiapa yang berusaha dia akan dapat" "allah akan beri sebanyak mana usaha hambanya itu"

semoga dengan kata2 ni dapat meningktkn semangat sahabat2 bagi menhadapai fatrah imtihan ini,ana berdoa agar kita sama2 dikurniakan dengankejayaan yang cemerlang amin!!

apa2 pun klu sahabat2 terjaga tengah malam jangan lupa solat tahajud DAN doakan sahabat2 yang lain DAN jangan lupa gerak sahabat2 serumah k semoga dengan sifat prihatin pada sahabat2 kita yang lain dapat membantu kita dalam urusan exam nati insyallah amin..

AJA AJA FIGHTING!!!!
TERUSKAN PEMBACAAN ANDA :) - SELAMAT MENGHADPI IMTIHAN