kebahagiaan..

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

4/9/07

LAGI TENTANG AURAT..




MENUTUP RAMBUT BAGI WANITA

Dr. Yusuf Al-Qardhawi



PERTANYAAN : Ada sebagian orang mengatakan bahwa rambut wanita tidak termasuk aurat dan boleh dibuka. Apakah hal ini benar dan bagaimana dalilnya?


JAWABAN : Telah menjadi suatu ijma' bagi kaum Muslimin di semua negara dan di setiap masa pada semua golongan fuqaha, ulama, ahli-ahli hadis dan ahli tasawuf, bahwa rambut wanita itu termasuk perhiasan yang wajib ditutup, tidak boleh dibuka di hadapan orang yang bukan muhrimnya. Adapun sanad dan dalil dari ijma' tersebut ialah ayat Al-Qur'an: "Katakanlah kepada wanita yang beriman, 'Hendaklah mereka menahan pandangannya, memelihara kemaluannya, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) tampak darinya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung ke dadanya, ..." (Q.s. An-Nuur: 31). Maka, berdasarkan ayat di atas, Allah swt. telah melarang bagi wanita Mukminat untuk memperlihatkan perhiasannya. Kecuali yang lahir (biasa tampak). Di antara para ulama, baik dahulu maupun sekarang, tidak ada yang mengatakan bahwa rambut wanita itu termasuk hal-hal yang lahir; bahkan ulama-ulama yang berpandangan luas, hal itu digolongkan perhiasan yang tidak tampak. Dalam tafsirnya, Al-Qurthubi mengatakan, "Allah swt. telah melarang kepada kaum wanita, agar dia tidak menampakkan perhiasannya (keindahannya), kecuali kepada orang-orang tertentu; atau perhiasan yang biasa tampak." Ibnu Mas'ud berkata, "Perhiasan yang lahir (biasa tampak) ialah pakaian." Ditambahkan oleh Ibnu Jubair, "Wajah" Ditambah pula oleh Sa'id Ibnu Jubair dan Al-Auzai, "Wajah, kedua tangan dan pakaian." Ibnu Abbas, Qatadah dan Al-Masuri Ibnu Makhramah berkata, "Perhiasan (keindahan) yang lahir itu ialah celak, perhiasan dan cincin termasuk dibolehkan (mubah)." Ibnu Atiyah berkata, "Yang jelas bagi saya ialah yang sesuai dengan arti ayat tersebut, bahwa wanita diperintahkan untuk tidak menampakkan dirinya dalam keadaan berhias yang indah dan supaya berusaha menutupi hal itu. Perkecualian pada bagian-bagian yang kiranya berat untuk menutupinya, karena darurat dan sukar, misalnya wajah dan tangan." Berkata Al-Qurthubi, "Pandangan Ibnu Atiyah tersebut baik sekali, karena biasanya wajah dan kedua tangan itu tampak di waktu biasa dan ketika melakukan amal ibadat, misalnya salat, ibadat haji dan sebagainya." Hal yang demikian ini sesuai dengan apa yang diriwayatkanoleh Abu Daud dari Aisyah r.a. bahwa ketika Asma' binti Abu Bakar r.a. bertemu dengan Rasulullah saw, ketika itu Asma' sedang mengenakan pakaian tipis, lalu Rasulullah saw. memalingkan muka seraya bersabda: "Wahai Asma'! Sesungguhnya, jika seorang wanita sudah sampai masa haid, maka tidak layak lagi bagi dirinya menampakkannya, kecuali ini ..." (beliau mengisyaratkan pada muka dan tangannya). Dengan demikian, sabda Rasulullah saw. itu menunjukkan bahwa rambut wanita tidak termasuk perhiasan yang boleh ditampakkan, kecuali wajah dan tangan. Allah swt. telah memerintahkan bagi kaum wanita Mukmin, dalam ayat di atas, untuk menutup tempat-tempat yang biasanya terbuka di bagian dada. Arti Al-Khimar itu ialah "kain untuk menutup kepala," sebagaimana surban bagi laki-laki, sebagaimana keterangan para ulama dan ahli tafsir. Hal ini (hadis yang menganjurkan menutup kepala) tidak terdapat pada hadis manapun. Al-Qurthubi berkata, "Sebab turunnya ayat tersebut ialah bahwa pada masa itu kaum wanita jika menutup kepala dengan akhmirah (kerudung), maka kerudung itu ditarik ke belakang, sehingga dada, leher dan telinganya tidak tertutup. Maka, Allah swt. memerintahkan untuk menutup bagian mukanya, yaitu dada dan lainnya." Dalam riwayat Al-Bukhari, bahwa Aisyah r.a. telah berkata, "Mudah-mudahan wanita yang berhijrah itu dirahmati Allah." Ketika turun ayat tersebut, mereka segera merobek pakaiannya untuk menutupi apa yang terbuka. Ketika Aisyah r.a.didatangi oleh Hafsah, kemenakannya, anak dari saudaranya yang bernama Abdurrahman r.a. dengan memakai kerudung (khamirah) yang tipis di bagian lehernya, Aisyah r.a. lalu berkata, "Ini amat tipis, idak dapat menutupinya."

1 comment:

NurHanisahBtHjMansor said...

salamun alaikum.emh,ni adalah posting ke2 berkaitan wanita dan aurat.aurat juga wanita memang satu topik yg sentiasa dibincangkan.knp ya?sedangkan bukan susah pun.tutup je lah aurat2 tu kecuali muka dan kedua tapak tgn.ye ke?pandai2 plak ,sape kata semua kena tututp?ha..Allah yang firman ,nak bukti?ok,ana bagi dalil.:

firman Allah dalam surah an-Nur ayat 31 yang bermaksud;

“Katakanlah kepada wanita yang beriman, “Hendaklah mereka memelihara pandangan mereka dan kemaluan mereka dan janganlah mereka menampakkan perhiasan
kecuali yang biasa ternampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutup kain kudung sehingga labuh ke dada-da mereka dan jangan menampakkan perhiasan kecuali kepada suami mereka, ayah mereka, ayah suami mereka, putera-putera mereka, putera-putera suami mereka,
saudara-saudara lelaki mereka, putera-putera saudara lelaki mereka, putera-putera saudara perempuan mereka, wanita-wanita mereka, budak-budak yang mereka miliki, pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan terhadap wanita, atau anak-anak yang belum mengerti berkenaan
aurat wanita.”

maksudnya,Seperti yang sudah disebutkan, ketika ayat ini diturunkan, kaum wanita membudayakan sejenis pakaian tudung yang menutupi bahagian kepala tetapi masih mendedahkan leher, telinga dan bahagian atas dada mereka. Kerana itu, ayat ini
diturunkan supaya kaum wanita memakai tudung kepala yang dilabuhkan sehingga menutupi bahagian-bahagian itu. Hal ini disebutkan oleh Imam Qartubi dalam al-Jamik Li Ahkamil Quran. Walau bagaimanapun ketika berpakaian, mereka boleh mendedahkan (perhiasan) yang biasa
temampak daripadanya’. Abdullah ibn Abbas mentafsirkannya sebagai ‘muka dan dua tapak tangan’.


ha,kan dah jelas mubashsharah Allah yg perintah dan sudah jelas tertulis di dlm AlQuran.tak baca AlQuran ke?atau tak faham ?jelas bukan bahawa semua anggota bdn wanita adalh wajib ditutup KECUALI muka dan tapak tgn.dah jelas pun,jgn nk buat2 tak fhm.ana dah bagi dalil pun,jgn nk pura2 tk nmpk,ayat ALquran ,tak da siapa boleh menafikan kesahihan juga kebnrn nya.,kalau tk percaya jg,pi chek AlQuran tgk balik,betul ke ada ayat yg perintahkn wanita tutup aurat berbungkus mcm tu .ni kalu AlQuran pun tk tau nk baca ,parah la.

emh,nampak mcm mudah bukan?tetapi bnda yg nmpak macm mudah balhakikat,susah u dibuat.banyak pulak songehnya ya.:P
kenapa?sebabnya apabila bnda baik dan perintah dr Allah pulak tu mesti byk halangn dan godaan u mlaksanakannya.cubaan...:P

tapi yang ana mushkil sgt2 ni,rasa2ya dah ramai sgt rmaja muslimah yg dah tutup aurat dari hujung kepala sampai hujung kaki.tetapi kemuskilannya ialah,mereka menutup aurat tapi BERTELANJANG!!!Astaghfirullah,mcm mana ni,kata tutup aurat doh,tapi bertelanjang.emh,ana pun mushkil jg ni.kalau ana tk trgkan pun mesti pembaca2 dpt fahami apa yg ana maksudkan.ke tk fhm atau buat2 tak fhm.??senang je,apa yg ana katakn telanjang tu ialah:
1.pakai tudung,tapi nmpak rambut,nmpk keher,tak tutup bahagian dada.
2.pakai baju,tapi ketat mcm nangka bungkus,nmpk lurah2 yg tk sepatutnya nmpk,nmpk pusat dan jarang menampkkn susuk bdn.
3.pakai seluar ,kain dll,tapi ketat ,jarang,pendek samapi paras lutut ada parah lagi cuma betul2 tutup bahagian punggung dan pakai kain tapi terbeleh.bila berhnti halal,bila brjln haram.ya lah,buka tutp,buka tutup.bial tertutup halallah,bila dah berjln ,terselak kain tu,haramlah.tak fhm?faham sndr.:P
4.pakai kasut selipar dan lain2 tapi tdk berstokin.

emh,tu lah kemushkilan2 yg ana sebutkan td.knplah diorg duk sushkan bnda yg asalnya mudah ni.tutup la btul2.pakai tudung tu tutup betul,kalau ye pun tk nk pakai tudung bulat,pakai tudung tiga segi yang berlambak2 jual kat tepi2 jln nk stndard jg belilah kat butik mana pun.beli yang tk jarang.pakai labuhkan tutup dada tu.baju plak,belilah yang saiz bdn kita,yang pergi beli baju saiz knk2 tu buat apa.sesak dada memakainya nk kata ketatnyalah baju yg diorg pakai tu.kita beli dan pakai baju u apa sbnrnya,bkn ke nk menutupi tubuh bdn kita.jadi belilah baju yg betul2 sampai kepada hadaf memakai baju ni,bkn semata2 nk tutup tubuh bdn ni tapi tutup betul.beli yg longgar dan labuh melepasi punggung.kan selesa kalau pakai baju mcm ni,nk bergerak pun bebas.selamt pun selamt.
kemudian pakai seluar atau kain tu,pakailah yang longgar.kalau pakai yang ketat tu,nk bergerak pun sush,lagi2 yang pakai seluar jeans tu,sian jin,korg pakai seluar dia,jin nk pakai apa?:Pdah tu kat bahagian lutu tu koyak rabak.dah la pakai seluar jin pastu dikoyak2kan pulak seluar tu.pakai pula bukn main ketat lagi.nnt nak buang air,barulah tau sengsaranya.knp???fikir sndr.kalau pakai kain,pakai tutup betul2,ni elok je tutup depan tau2 kat kat belakang terbelah sampai ke punggung.alang2 dah pakai kain tu,tutuplah betul.tak payahlah nk koyakkan kain tu.dan akhir sekali,dah alang2 tutup semua tu,pakailah stokin.tak payahlah pakai stokin tebal2 mcm nk pi main salji.cukuplah dapt menutup kaki tu sehingga tk nmpk warna kulit kaki tu.bila dah buat semua tu,barulah dinamakn menutup aurat yang sempurna.kan senang.ke..susha jg?

ana simpulkn dan ringkaskan,mula2 pakai tudung yg tak jarang tutup samapai dada.kalau dah tutup sampai dada,msti leher pun tertutup jg kn?kemudian pakai baju yg longgar dan tdk jarang,pakai kain atau seluar yg longgar dan tidak jarang dan tak terkoyak dan dikoyakkan.akhir sekali,pakai stokin,kalau mls pakai stokin,pakai kasut but pi kebun.:P
habis.:Pfahm?

emh,sbnrnya,semua remaja juga wanita yg bergelar muslimah faham dan tahu tentang aurat mereka dan cara menutupnya dgn sempurna tetapi nafsu mereka mengatasi perintah Allah ni.yakni nafsu u melawa dan menunjuk2.tu lah hakikatnya.ana rasa ana ada komen di NILAI TUDUNG WANITA dan ana sertakan tentang tabarruj,yakni wanita yg memakai pakaian dgn niat menunjuk2 dan ana sertakn juga dalil2 menutup aurat dan sedikit penerangn.byk juga penergn ana arasa:P.sila rujuk kembali.

u posting kali ini,ana mmberi ulasan dan bentuk soal dan jwb.krn posting kali ni sndr berbntuk soalan dan jwpn.ibarat spt ada seseorg yg tertny2 tntng aurat ni,jadi ana mmberi komen spt bersoal jwb.smg segala tnda tny para muslimat trjwb walaupun
sedikit.jgn lagi mempertikaikan juga mempersoalakn tntng aurat ni.ana juga byk suruh pembaca berfikir.berfikirlah,kita punya keistimewaan yg tdk ada pd makhluk yg lain.fikirlah hikmah disebalik perinah Allah ini dan tutuplah aurat dan kecntikkan kita dgn sesempurnanya.kerana pada hakikatnya,kejelitaan dan keayuan seorng muslimah adalh ketika mereka menutup aurat.bahkan kita muslimt yg menutup aurat dipandang mulia dan dihormati.kesalamtn kita juga lebih terjamin.kalau kita membri alasn panas melaksanakn perintah Allah ni ,fikirkan kembali,jika kita tidak sanggup menahan kepanasn di dunia ini,bolehkah kita menahan kepanasan api nerakan di akhirat ni?tahukah bahawa wanita paling byk mnjd penghuni neraka?percayalah ,setiap apa yang Allah perinthkan adlh u kebaikkan hambanNya dan ada hikmah disebaliknya.jgn menunggu esok u kita melaksanakn perintah Allah ni,kerana esok kita tak pasti adakah jantung kita akn terus berdenyut ,adakah esok masih ada u kita...

dunia adalah perhiasan dan sebaik2 hiasan adalh wanita solehah.



BIAR KAMU TIDAK CANTIK DI MATA PENDUDUK BUMI TETAPI NAMAMU MENJADI PERBUALAN PENDUDUK LANGIT.